Modułowy przedmiot fakultatywny:Doskonalenie kompetencji wizualno-przestrzennej w PJM(1) 3200-L1-MPF-DSW
W ramach kursu studenci będą pogłębiać sprawności tworzenia oraz rozumienia komunikatów wizualno-przestrzennych. Szczególna uwaga będzie poświęcona doskonaleniu ekspresji mimicznej oraz rozpoznawania elementów mimicznych (afektywnych i gramatycznych) w wypowiedziach natywnych użytkowników PJM, a także nauce tworzenia i rozumienia wypowiedzi migowych w przestrzeni składniowej i topograficznej ze szczególnym uwzględnieniem m.in. znaków klasyfikatorowych, czasowników uzgodnionych i przestrzennych oraz zamiany ról (role-shifting). Doskonalenie sprawności wizualno-przestrzennych będzie obejmowało również rozwijanie właściwej artykulacji znaków manualnych i niemanualnych oraz pracy ciałem i jego poszczególnymi artykulatorami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu kursu student:
- jest świadom różnic pomiędzy niemanualnymi elementami PJM o charakterze gramatycznym i niegramatycznym
- jest świadom tego, jaką rolę w komunikacji w języku migowym odgrywa umiejętność rozpoznawania i używania elementów niemanualnych oraz przestrzennych
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu kursu student:
- posiada umiejętność prawidłowej artykulacji manualnej i niemanualnej
- posiada bierną i czynną kompetencję w zakresie produkowania i odczytu niemanualnych elementów gramatycznych w konstrukcjach migowych,
- posiada umiejętność rozumienia i używania gramatycznych i poza-gramatycznych elementów przestrzeni w wypowiedziach w języku migowym
- rozumie i potrafi formułować wypowiedzi z użyciem konstrukcji klasyfikatorowych, warunkowych oraz elementów dyskursu charakterystycznych dla języka migowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po zakończeniu kursu student:
- jest w stanie przekazać sam, jak również odczytać w wypowiedziach natywnych użytkowników polskiego języka migowego coraz więcej informacji wizualno-przestrzennych, w związku z czym może aktywnie i biernie brać udział w różnych sytuacjach komunikacyjnych z udziałem osób głuchych
- poznaje metody rozwijania i utrzymywania sprawności manualnej (elastyczność mięśni i stawów)
- poznaje metody utrzymywania sprawności części ciała narażonych na eksploatację w wyniku natężonej produkcji komunikatów manualnych (nadgarstki, łokcie, barki, kręgosłup)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie ustne pod koniec semestru.
Wszystkie zaliczenia są oceniane według następującej skali:
0-59% = ndst (2.0)
60-69% = dst (3.0)
70-79% = dst+ (3.5)
80-84% = db (4.0)
85-89% = db+ (4.5)
90-100% = bdb (5.0)
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Literatura
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: