Modułowy przedmiot fakultatywny:Analiza dyskursu 3200-L1-MPF-ADYA
Kurs oferuje przegląd pojęć i instrumentów analizy dyskursu oraz ich rozwinięcie na potrzeby zintegrowanych społecznych, lingwistycznych i krytycznych badań nad komunikacją. Zagadnieniom teoretycznym towarzyszą analizy empiryczne wybranych materiałów tekstowych z różnych dziedzin życia społecznego. Przedstawione analizy językoznawcze ilustrują przełożenie komunikacyjnych praktyk językowych na powstawanie w życiu społecznym takich form i domen jak np. tożsamości, relacje, konteksty, sytuacje, zdarzenia czy instytucje. Wykład stawia pytania o rolę, jaką lingwistyka odgrywa w rozwoju innych nauk humanistycznych i społecznych, o spektrum problemów społecznych, które leżą w zasięgu jej zainteresowań oraz o wartości komunikacyjne, które lingwiści mogą przekazywać zwykłym użytkownikom języka. Zajęcia ukazują, w jaki sposób lingwistyka wchodzi w dialog interdyscyplinarny z różnymi naukami społecznymi, takimi jak np. filozofia, socjologia, psychologia, antropologia, medioznawstwo, kulturologia itp.
Nakład pracy studenta (3 ECTS):
30h - uczestnictwo w wykładach
30h – opanowanie wymaganej literatury
30h - przygotowanie do egzaminu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu studenci mają
- wiedzę na temat terminów i pojęć z obszaru krytycznych studiów nad dyskursem;
- umiejętności w zakresie:
• określania kwestii społecznych ważnych dla analizy krytycznej;
• analizowania kwestii społecznych w kategoriach lingwistycznych (tekstowych);
- kompetencje społeczne w zakresie krytycznej oceny jakości komunikacji.
Kryteria oceniania
dotyczy terminu I oraz poprawkowego
metody oceny:
- końcowy sprawdzian ustny lub pisemny (100% oceny semestralnej)
kryteria oceny:
- stopień opanowania materiału prezentowanego na wykładzie oraz wyznaczonej literatury
- relewancja, klarowność i spójność wypowiedzi na wybrany temat naukowy
- 2 dopuszczalne nieobecności na wykładzie
udział % odpowiedzi w ocenie końcowej:
51-60% - 3
61-70% - 3+
71-80% - 4
81-90% - 4+
91-100% - 5
Praktyki zawodowe
nd
Literatura
Fairclough Norman. 2003. Analyzing discourse. Textual analysis for social research. (str. 1- 18; 21 - 61; 65 - 85)
van Dijk, Teun. 2006. “Discourse, context and cognition”, Discourse Studies 8(1), 159-177.
van Dijk, Teun A. red. 2001. Dyskurs jako struktura i proces. [przeł. Grzegorz Grochowski]. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: