Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - włoski, poz. 2 3200-L1-KKKCW2
Zajęcia przeznaczone są dla studentów I roku studiów I stopnia, dla których język włoski jest jest drugim językiem (C) specjalności.
W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w semestrze II, nauka języka włoskiego wybranego spośród oferowanych języków rozpoczyna się od poziomu B2. Celem przedmiotu jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowo-komunikacyjnej języka włoskiego na poziomie zaawansowanym, odpowiadającym poziomowi B2+ w skali biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ) pod koniec pierwszego roku studiów.
W procesie nauczania kładzie się nacisk na harmonijny i zintegrowany rozwój kompetencji komunikacji językowej, kompetencji pragmatycznej, socjolingwistycznej, oraz kompetencji interkulturowych i metalingwistycznych tj. mówienia i wymowy, pisania, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem, jak również w zakresie znajomości leksyki i struktur gramatyczno-składniowych na poziomie docelowym dla roku pierwszego. Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka włoskiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana, w szczególności związane z pracą w dziedzinach akademickich,
glottodydaktycznych i translatorskich.
Na całość składają się dedykowane moduły tematyczne, prowadzone przez lektorów wyspecjalizowanych w zakresie dydaktyki poszczególnych kompetencji językowych:
- słownictwo/ mówienie/ słuchanie
- gramatyka/ pragmatyka
- pisanie/ czytanie
-Umiejętności zintegrowane
Celem powyższych modułów jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowej, w tym:
- kompetencji leksykalnej (poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania słownictwa przewidzianego programem nauczania na
poziomie B2+ ESOKJ);
- kompetencji gramatycznej (rozumienia i wypowiadania się przy użyciu prawidłowo skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o zasady
gramatyczne omawiane na zajęciach);
- kompetencji dyskursywnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku włoskim na poziomie
B2+ ESOKJ).
- kompetencji funkcjonalnej i socjolingwistycznej (umiejętności dostosowania określonych środków wyrazu do sytuacji komunikacyjnej i
odbiorcy, w kontekście wybranych aspektów kulturowych dotyczących języka włoskiego na poziomie biegłości B2+ ESOKJ),
Komponent "Umiejętności zintegrowane" ma na celu utrwalnie, doskonalenie i pogłębienie wiedzy nabytej w trakcie zajęć innych
komponentów.
Godziny kontaktowe w semestrze: 120 godz.
Praca własna studenta:
- czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 30 godz.
- prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 20 godz.
- tworzenie prac pisemnych i prezentacji ustnych – 35 godz.
- przygotowanie do zaliczeń semestralnych – 15 godz.
Całkowita ilość godzin pracy własnej: 100 godzin.
W cyklu 2024L:
Moduł gramatyka/pragmatyka kursu obejmuje następujące zagadnienia: I. Powtórzenie i utrwalenie materiału gramatycznego na poziomie B2: 1. czasy trybów indicativo i congiuntivo; 2. mowa zależna i niezależna (discorso diretto e indiretto); 3. strona bierna (forma passiva + „sì” passivante); 4. zgodność czasów w trybie oznajmującym, łączącym i warunkowym; 5. konstrukcja zdań w formie osobowej i nieosobowej czasownika; II. powtórzenie i utrwalenie następujących zagadnień gramatycznych: 1. akcent wyrazowy i zdaniowy; 2. umiejscowienie przymiotnika w grupie rzeczownika, a jego znaczenie; 3. derywacja: zdrobnienia i zgrubienia (alteraty): accrescitivi, diminuitivi, falsi alterati, gli alterati lessicalizzati; 4. przyimki i rodzajniki w pisowni dat; 5. liczba mnoga rzeczowników złożonych:, il plurale dei nomi composti; 6. zgodność czasów w trybie łączącym i oznajmującym; 7. użycie trybu rozkazującego z zaimkami, użycie trybu rozkazującego w formie grzecznościowej; 8. verbi pronominali; 9. mowa zależna: discorso indiretto, zdania pytające zależne: interrogativa indiretta; 10. trasformazioni; 11. najważniejsze warianty języka włoskiego: język potoczny: lingua colloquiale, registro familiare - la frase pseudoscissa; Materiał leksykalny związany z powyższym modułem obejmuje następujące zagadnienia: 1. sztuka włoska; 2. przestępczość; 3. terminologia dot. pracy; 4. literatura, pisarze, czytelnicy; 5. włoska kultura popularna (film, muzyka); 6. psychologia; 7. moda; 8. słownictwo dot. architektury i mieszkań. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie B2+, zna strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);
- zna struktury morfologiczno-składniowe, rozumie wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje teksty pisemne na poziomie B2+; zna
definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka włoskiego, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie
przedmiotu; zna specyfikę wymowy języka włoskiego. (K1_W01)
- rozumie kompleksową naturę języka włoskiego oraz jego złożoność na poziomie B2+ (K1_W03)
- zna i rozumie elementy kultury Włoch, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10)
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym
świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne Włoch (K1_W11).
UMIEJĘTNOŚCI
- ma umiejętności językowe na poziomie B2+ według ESOKJ, również w typowych sytuacjach profesjonalnych wymagających znajomości
technik, strategii i różnych kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09)
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w
języku włoskim na poziomie B2+ oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka włoskiego, potrafi
odpowiednio zareagować w każdej sytuacji komunikacyjnej odpowiednio do kontekstu kulturowego, używając zwyczajowych zwrotów
(K1_U03);
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku włoskim w zakresie wprowadzanych zagadnień (K1_U06);
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku włoskim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U07).
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych, komunikacyjnych i zawodowych w
języku włoskim, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12)
- potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania językowe w języku włoskim na poziomie kompetencji B2+ w warunkach nie w pełni
przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku włoskim
(K1_K06);
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku włoskim i polskim, spowodowanych
asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i Włoch na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i
nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03).
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i Włoch(K1_K04)
Kryteria oceniania
Metody oceniania – ćwiczenia:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)
- prace domowe
- testy kontrolne na ocenę
- śródsemestralne testy pisemne
- śródsemestralne kolokwia ustne
- przygotowanie prezentacji/prac pisemnych na ocenę
Kryteria oceniania – ćwiczenia:
Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący na wszystkich modułach to 60%. Wszystkie prace pisemne (testy śródsemestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według następującej skali procentowej poprawności:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Student ma prawo do jednokrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego na ocenę w terminie wyznaczonym przez prowadzącego moduł. Nieusprawiedliwiona nieobecność skutkuje utratą terminu.
Metody oceniania – egzamin:
Do egzaminu można podejść po zaliczeniu na ocenę pozytywną wszystkich poszczególnych modułów. Brak pozytywnej oceny z jednego lub więcej modułów skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu w sesji właściwej, wpisaneim oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie, i koniecznością uzyskania oceny pozytywnej przed przystąpieniem do egzaminu w sesji wrześniowej.
Egzamin końcowy składa się z dwóch odrębnych części: pisemnej i ustnej. Część pisemna obejmuje test gramatyczny, test leksykalny oraz wypowiedź pisemną na wybrany temat.
Kryteria oceniania – egzamin:
Próg zaliczeniowy obowiązujący na części pisemnej egzaminu to 60%
oceniany wg następującej skali procentowej poprawności:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Podczas części ustnej sprawdzana jest kompetencja komunikacyjna oraz opanowanie elementów leksykalnych, fonetycznych oraz gramatycznych przerabianych na wszystkich modułach w sem. II kursu KKK. Część ustna oceniana jest wg. Następujących kryteriów:
5.0 – bardzo dobry: Bardzo dobra ogólna poprawność językowa (właściwe stosowanie omawianych na zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem właściwych fonemów, akcentu oraz intonacji); bogactwo słownictwa (stosowanie przerabianego na zajęciach słownictwa, także idiomów i związków frazeologicznych i odpowiedniego rejestru); bardzo dobra i przemyślana struktura wypowiedzi posiadająca widoczny początek, rozwinięcie, koniec; częste i naturalne stosowanie logicznych połączeń między kolejnymi częściami, zwrotów sygnalizujących rozpoczęcie i zakończenie wątku/wypowiedzi; ciągła zgodność z tematem wypowiedzi
4.0/4.5 – dobry/dobry plus: dobra ogólna poprawność językowa (właściwe stosowanie omawianych na zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem właściwych fonemów, akcentu oraz intonacji, obecność pojedynczych błędów wymowy, drobne potknięcia gramatyczne o charakterze jednostkowym); słownictwo w stopniu dobrym (widocznie różnorodne słownictwo z zajęć, możliwe drobne potknięcia i przeinaczenia, okazjonalne błędy rejestru, idiomów lub związków frazeologicznych); dobra i przemyślana struktura wypowiedzi posiadająca widoczny początek, rozwinięcie, koniec; widoczne stosowanie logicznych połączeń między kolejnymi częściami i/lub zwrotów sygnalizujących rozpoczęcie i zakończenie wątku/wypowiedzi; zgodność z tematem wskazująca na świadomy związek między wypowiedzią, a tematemwypowiedzi
3.0/3.5 – dostateczny/dostateczny plus: dostateczne poprawność językowa (właściwe stosowanie omawianych na zajęciach zasad gramatycznych, leksykalnych i fonetycznych z uwzględnieniem właściwych fonemów, akcentu oraz intonacji, akceptowalna obecność błędów wymowy, drobne potknięcia gramatyczne); słownictwo w stopniu dostatecznym (słownictwo omawiane na zajęciach mało różnorodne acz wystarczające do przekazania informacji, pojawiające się okazjonalne przeinaczenia oraz błędy rejestru, idiomów lub związków frazeologicznych); dostateczna struktura wypowiedzi, zaznaczony acz nie całkiem widoczny początek/rozwinięcie/koniec wypowiedzi; logiczne połączenia między kolejnymi częściami stosowane rzadko, jak i zwroty sygnalizujące rozpoczęcie i zakończenie wątku/wypowiedzi; zgodność z tematem na poziomie dostatecznym
2.0 – niedostateczny: niedostateczna poprawność językowa (notoryczne błędy gramatyczne, leksykalne i fonetyczne, notoryczne błędy wymowy tych samych elementów); słownictwo ubogie, mało różnorodne i niewystarczające do stworzenia spójnej i zrozumiałej wypowiedzi, przeinaczenia, częste błędy rejestru/stosowanie błędnego rejestru, niestosowanie lub błędne stosowanie idiomów i związków frazeologicznych; chaotyczna i nieprzemyślana struktura wypowiedzi, brak widocznego początku/rozwinięcia/końca wypowiedzi; brak logicznego połączenia między kolejnymi częściami wypowiedzi, brak lub błędnie stosowane zwroty sygnalizujące rozpoczęcie i zakończenie wątku/wypowiedzi; brak płynności wypowiedzi, zdania cząstkowe i niepełne; brak zgodności z tematem wypowiedzi
Ocena końcowa z egzaminu jest średnią ocen z części pisemnej i części ustnej egzaminu. Ocena końcowa z przedmiotu wpisywana do systemu USOS to średnia ocen z egzaminu (50%) i ocen z zajęć (50%).
Niezaliczenie jednej z części egzaminu skutkuje oceną niedostateczną w sesji właściwej i koniecznością poprawy egzaminu we wrześniowej sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samychzasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje oceną niedostateczną z tego modułu oraz całego kursu.
Literatura
De Giuli A., Guastalla C., Naddeo C. M., Nuovo Magari B1/B2, Alma Edizioni, Firenze 2013,
Trifone M., Filippone A., Sgaglione A. Affresco italiano B2. Corso di lingua italiana per stranieri , Le Bonnier, Milano 2011,
Amati D.,Bacci P.Un volo nell’azzurro, Panozzo Editore, Rimini 2008
Paola Marmini e Giosi Vicentini, Passeggiate Italiane. Lezioni d’italiano, livello intermedio, Bonacci editore, Roma
Katerin Katerinov, Boriosi Katerinov, La lingua italiana per stranieri. Corso elementare e intermedio, Edizioni Guerra, Perugia
Maria Morris, Czasowniki włoskie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia odbywać się będą stacjonarnie. W przypadku braku takiej możliwości zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet, Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia odbywać się będą stacjonarnie. W przypadku braku takiej możliwości zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet, Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: