Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - włoski od podstaw, poz.1 3200-L1-KKKCW01
Zajęcia przeznaczone są dla studentów I roku studiów I stopnia, dla których język włoski jest językiem C specjalności. W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w semestrze I, nauka języka włoskiego wybranego spośród oferowanych języków rozpoczyna się od poziomu A1 według ESOKJ.
Celem przedmiotu jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowo-komunikacyjnej języka włoskiego na poziomie A2 w skali biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ) pod koniec semestru pierwszego studiów. W procesie nauczania kładzie się nacisk na harmonijny i zintegrowany rozwój kompetencji komunikacji językowej, kompetencji pragmatycznej, socjolingwistycznej, oraz kompetencji interkulturowych i metalingwistycznych tj. mówienia i wymowy, pisania, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem, jak również w zakresie znajomości leksyki i struktur gramatyczno-składniowych na poziomie docelowym dla semestru pierwszego (A2). Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka włoskiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana, w szczególności związane z pracą w dziedzinach akademickich, glottodydaktycznych i translatorskich.
Przedmiot w semestrze 1-szym składa się z modułów tematycznych:
- słownictwo/ mówienie/ słuchanie
- gramatyka/ pragmatyka
- pisanie/ czytanie
-Umiejętności zintegrowane
Celem powyższych komponentów jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowej, w tym:
- kompetencji leksykalnej i semantycznej (pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania podstawowego słownictwa, organizacji znaczenia słów i struktur wyrazowych zastosowanych w danym kontekście, przy zastosowaniu pewnych omówień i uproszczeń w obrębie większości tematów związanych z życiem codziennym na poziomie A2)
- kompetencji gramatycznej (rozumienia i wypowiadania się przy użyciu prawidłowo skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o podstawowe zasady gramatyczne omawiane na zajęciach);
- kompetencji ortograficznej i tekstualnej (znajomości oraz umiejętności stosowania zasad pisowni i interpunkcji obowiązujących w języku włoskim, oraz komponowania klarownego i zrozumiałego tekstu pisanego)
- kompetencji dyskursywnej i funkcjonalnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku włoskim w celu komunikacyjnym na poziomie A2 wg. ESOKJ).
- kompetencji funkcjonalnej i socjolingwistycznej (umiejętności dostosowania określonych środków wyrazu do sytuacji komunikacyjnej i odbiorcy, w kontekście wybranych aspektów kulturowych dotyczących języka włoskiego w obrębie życia codziennego na poziomie biegłości A2 wg. ESOKJ),
Moduł "Umiejętności zintegrowane" ma na celu utrwalenie, doskonalenie i pogłębienie zagadnień omawianych podczas zajęć innych komponentów.
Godziny kontaktowe w semestrze: 150 godz.
Praca własna studenta:
- czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 50 godz.
- prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 20 godz.
- tworzenie prac pisemnych i prezentacji ustnych – 40 godz.
- przygotowanie do zaliczeń semestralnych – 15 godz.
Całkowita ilość godzin pracy własnej: 125 godzin.
W cyklu 2024Z:
"Moduł gramatyka/pragmatyka kursu obejmuje następujące zagadnienia: Materiał leksykalny związany z powyższym modułem obejmuje następujące zagadnienia: 1. Presentarsi; Celem powyższych komponentów jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowej, w tym: - kompetencji leksykalnej i semantycznej (pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania podstawowego słownictwa, organizacji znaczenia słów i struktur wyrazowych zastosowanych w danym kontekście, przy zastosowaniu pewnych omówień i uproszczeń w obrębie większości tematów związanych z życiem codziennym na poziomie A2) - kompetencji gramatycznej (rozumienia i wypowiadania się przy użyciu prawidłowo skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o podstawowe zasady gramatyczne omawiane na zajęciach); - kompetencji ortograficznej i tekstualnej (znajomości oraz umiejętności stosowania zasad pisowni i interpunkcji obowiązujących w języku włoskim, oraz komponowania klarownego i zrozumiałego tekstu pisanego) - kompetencji dyskursywnej i funkcjonalnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku włoskim w celu komunikacyjnym na poziomie A2 wg. ESOKJ). - kompetencji funkcjonalnej i socjolingwistycznej (umiejętności dostosowania określonych środków wyrazu do sytuacji komunikacyjnej i odbiorcy, w kontekście wybranych aspektów kulturowych dotyczących języka włoskiego w obrębie życia codziennego na poziomie biegłości A2 wg. ESOKJ), Moduł "Umiejętności zintegrowane" ma na celu utrwalenie, doskonalenie i pogłębienie zagadnień omawianych podczas zajęć innych komponentów. Godziny kontaktowe w semestrze: 150 godz. Praca własna studenta: - czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 50 godz. - prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 20 godz. - tworzenie prac pisemnych i prezentacji ustnych – 40 godz. - przygotowanie do zaliczeń semestralnych – 15 godz. Całkowita ilość godzin pracy własnej: 125 godzin. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie podstawowym A2, zna podstawową strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);
- zna podstawowe struktury morfologiczno-składniowe, rozumie proste wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje krótkie teksty pisemne na poziomie A2; zna definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka włoskiego, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu; zna specyfikę wymowy języka włoskiego (K1_W01);
- ma podstawowe zrozumienie kompleksowej natury języka włoskiego oraz jego złożoności na poziomie A2 (K1_W03);
- zna i rozumie elementy kultury obszaru języka włoskiego wskazane w opisie przedmiotu, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10)
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanym językiem włoskim (K1_W11)
UMIEJĘTNOŚCI
- ma umiejętności językowe na poziomie A2 według ESOKJ, w typowych sytuacjach codziennych wymagających znajomości podstawowych technik, strategii i kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09)
- potrafi krytycznie analizować krótkie i nieskomplikowane teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować krótkie i podstawowe autentyczne teksty w języku włoskim na poziomie A2 oraz rozwijać podstawowe umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka włoskiego, potrafi odpowiednio zareagować w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych odpowiednio do omawianego podczas kursu kontekstu kulturowego, używając podstawowych zwyczajowych zwrotów (K1_U03);
- posiada umiejętność przygotowania krótkich prac pisemnych w języku włoskim w zakresie wprowadzanych zagadnień i na poziomie A2 (K1_U06);
- posiada umiejętność przygotowania krótkich wystąpień ustnych w języku włoskim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U07).
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych i komunikacyjnych w języku włoskim w podstawowym zakresie, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12)
- potrafi rozwiązywać podstawowe problemy i wykonywać zadania językowe w języku włoskim na poziomie kompetencji A2 w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku włoskim (K1_K06);
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku włoskim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i Włoch na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03).
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i Włoch(K1_K04)
Kryteria oceniania
Metody oceniania
każdy moduł tematyczny może podlegać następującej ocenie:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)
- prace domowe
- śródsemestralne i semestralne testy pisemne
- śródsemestralne i semestralne kolokwia ustne
- przygotowanie prezentacji/pracy pisemnej
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa z semestru I przedmiotu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnych wpisywana do systemu USOS jest średnią ocen ze wszystkich modułów. Niezaliczenie jednego z modułów skutkuje niezaliczeniem całego kursu Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych w sem. I, wpisaniem oceny niedostatecznej w systemie USOS i koniecznością poprawy niezaliczonego modułu (lub modułów) w zimowej sesji poprawkowej na tych samych zasadach i w tej samej formie co w sesji właściwej.
Kurs kończy się egzaminem z każdego komponentu.
Ocena końcowa z przedmiotu jest wystawiana w następujący sposób: 50% ocena z egzaminu, 50% ocena z zajęć.
Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący na wszystkich modułach to 60%. Wszystkie prace pisemne (testy śródsemestralne i semestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według następującej skali procentowej poprawności:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje oceną niedostateczną z tego modułu oraz całego kursu.
Literatura
Nuovo Progetto Italiano 1, T, Marin, S. Magnelli, Edilingua, 2009;
Campus Italia, A1, A2;
L`italiano all`Universita` 1, Corso di lingua per studenti stranieri, A1, A2;
La lingua italiana per stranieri, Corso elementare ed intermedio 1, Katerin Katerinov, Edizioni Guerra, Perugia, 1985.
Un nuovo giorno in Italia A1, Loredana Chiappini, Nuccia de Filippo, Bonacci, 2016;
Volentieri! A1, Monica Piantoni, Loescher Editore, 2021.
Conoscere l`Italiano, praktyczna gramatyka włoska z ćwiczeniami, Simona Simula;
Mała gramatyka języka włoskiego, Stanisław Widłak, Wiedza powszechna, Warszawa, 1997;
Czasowniki włoskie, Maria Morris, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1999.
W cyklu 2023Z:
T. Marin - S. Magnelli, Nuovo Progetto Italiano Corso multimediale di lingua e civiltà italiana. Livello elementare (A1-A2). |
W cyklu 2024Z:
T. Marin - S. Magnelli, Nuovo Progetto Italiano Corso multimediale di lingua e civiltà italiana. Livello elementare (A1-A2). |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia odbywać się będą stacjonarnie. W przypadku braku takiej możliwości zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia odbywać się będą stacjonarnie. W przypadku braku takiej możliwości zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: