Kształcenie kompetencji komunikacyjnych języka C - szwedzki, poz.1 3200-L1-KKKCS1
Zajęcia przeznaczone są dla studentów I roku studiów I stopnia, dla których język szwedzki jest językiem C specjalności. W trakcie zajęć Kształcenie kompetencji komunikacyjnych w semestrze I, nauka języka szwedzkiego wybranego spośród oferowanych języków rozpoczyna się od poziomu A1 według ESOKJ.
Celem przedmiotu jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowo-komunikacyjnej języka szwedzkiego na poziomie A2 w skali biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ) pod koniec semestru pierwszego studiów. W procesie nauczania kładzie się nacisk na harmonijny i zintegrowany rozwój kompetencji komunikacji językowej, kompetencji pragmatycznej, socjolingwistycznej, oraz kompetencji interkulturowych i metalingwistycznych tj. mówienia i wymowy, pisania, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem, jak również w zakresie znajomości leksyki i struktur gramatyczno-składniowych na poziomie docelowym dla semestru pierwszego (A2). Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z poziomem zaawansowania znajomości języka szwedzkiego, ukierunkowane na potrzeby studiów kierunku Lingwistyka Stosowana, w szczególności związane z pracą w dziedzinach akademickich, glottodydaktycznych i translatorskich.
Przedmiot w semestrze pierwszym składa się z modułów tematycznych: (1) Gramatyka (2) Słownictwo, słuchanie, czytanie i mówienie (3) Mówienie i pisanie (4) Fonetyka praktyczna i mówienie
Celem powyższych komponentów jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji językowej, w tym:
- kompetencji leksykalnej i semantycznej (pogłębiania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania podstawowego słownictwa, organizacji znaczenia słów i struktur wyrazowych zastosowanych w danym kontekście, przy zastosowaniu pewnych omówień i uproszczeń w obrębie większości tematów związanych z życiem codziennym na poziomie A2)
- kompetencji gramatycznej (rozumienia i wypowiadania się przy użyciu prawidłowo skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o podstawowe zasady gramatyczne omawiane na zajęciach);
- kompetencji fonologicznej (kształtowanie umiejętności poprawnej artykulacji dźwięków języka szwedzkiego w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy, opanowania podstaw rytmiki i intonacji);
- kompetencji ortograficznej i tekstualnej (znajomości oraz umiejętności stosowania zasad pisowni i interpunkcji obowiązujących w języku szwedzkim, oraz komponowania klarownego i zrozumiałego tekstu pisanego)
- kompetencji dyskursywnej i funkcjonalnej (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej w języku szwedzkim w celu komunikacyjnym na poziomie A2 wg ESOKJ).
- kompetencji funkcjonalnej i socjolingwistycznej (umiejętności dostosowania określonych środków wyrazu do sytuacji komunikacyjnej i odbiorcy, w kontekście wybranych aspektów kulturowych dotyczących języka szwedzkiego w obrębie życia codziennego na poziomie biegłości A2 wg. ESOKJ),
Godziny kontaktowe w semestrze: 150 godz.
Praca własna studenta:
czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 40 godz.
prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 20 godz.
tworzenie prac pisemnych i prezentacji ustnych – 35 godz.
praktyczne ćwiczenia fonetyczne – 15 godz..
przygotowanie do zaliczeń semestralnych – 15 godz.
Całkowita ilość godzin pracy własnej: 125 godzin.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie podstawowym A2, zna podstawową strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);
- zna podstawowe struktury morfologiczno-składniowe, rozumie proste wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje krótkie teksty pisemne na poziomie A2; zna definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka szwedzkiego, ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu; zna specyfikę wymowy języka szwedzkiego.(K1_W01)
- ma podstawowe zrozumienie kompleksowej natury języka szwedzkiego oraz jego złożoności na poziomie A2 (K1_W03)
- zna i rozumie elementy kultury obszaru języka szwedzkiego wskazane w opisie przedmiotu, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej (K1_W07, K1_W10)
- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanym językiem szwedzkiego (K1_W11)
UMIEJĘTNOŚCI
- ma umiejętności językowe na poziomie A2 według ESOKJ, w typowych sytuacjach codziennych wymagających znajomości podstawowych technik, strategii i kanałów komunikacyjnych (K1_U05, K1_U09)
- potrafi krytycznie analizować krótkie i nieskomplikowane teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować krótkie i podstawowe autentyczne teksty w języku szwedzkiego na poziomie A2 oraz rozwijać podstawowe umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka szwedzkiego, potrafi odpowiednio zareagować w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych odpowiednio do omawianego podczas kursu kontekstu kulturowego, używając podstawowych zwyczajowych zwrotów (K1_U03);
- potrafi rozróżnić w wymowie odmianę szwedzką i fińsko-szwedzką języka szwedzkiego (K_U05)
- posiada umiejętność przygotowania krótkich prac pisemnych w języku szwedzkim w zakresie wprowadzanych zagadnień i na poziomie A2 (K1_U06);
- posiada umiejętność przygotowania krótkich wystąpień ustnych w języku szwedzkim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U07).
- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych i komunikacyjnych w języku szwedzkim w podstawowym zakresie, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_U12)
- potrafi rozwiązywać podstawowe problemy i wykonywać zadania językowe w języku szwedzkim na poziomie kompetencji A2 w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez dokonanie oceny sytuacji oraz dobór właściwych metod i narzędzi (K1_U13)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku szwedzkim (K1_K06);
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku szwedzkim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i Szwecji na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03).
- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego Polski i krajów szwedzko-języcznych (K1_K04)
Kryteria oceniania
Metody oceniania
każdy moduł tematyczny może podlegać następującej ocenie:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)
- prace domowe
- śródsemestralne i semestralne testy pisemne
- śródsemestralne i semestralne kolokwia ustne
- przygotowanie prezentacji/pracy pisemnej
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa z egzaminu przedmiotu Kształcenie Kompetencji Komunikacyjnych wpisywana do systemu USOS jest średnią ocen ze wszystkich modułów. Niezaliczenie jednego z modułów skutkuje niezaliczeniem całego kursu Kształtowanie Kompetencji Komunikacyjnej w sem. I, wpisaniem oceny niedostatecznej w systemie USOS i koniecznością poprawy niezaliczonego modułu (lub modułów) w zimowej sesji poprawkowej na tych samych zasadach i w tej samej formie co w sesji właściwej.
Próg zaliczeniowy ocenianych prac obowiązujący na wszystkich modułach to 60%. Wszystkie prace pisemne (testy śródsemestralne i semestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według następującej skali procentowej poprawności:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym module kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje oceną niedostateczną z tego modułu oraz całego kursu.
Literatura
Ustalana indywidualnie przez każdego prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: