Fonetyka i fonologia języka C-szwedzki 3200-L1-FFCS
Celem kursu jest zapoznanie studentów między innymi z następującymi zagadnieniami teoretycznymi z szczególnym uwzględnieniem języka szwedzkiego:
• wstęp do fonetyki jako dyscypliny językoznawczej
• system fonologiczny języka
• relacja między ortografią a wymową
• historyczny rozwój szwedzkich dźwięków mowy
• narządy mowy i terminologia polska i szwedzka
• samogłoski i spółgłoski i ich opis i funkcja w wyrazów
• sylaba, akcent
• prozodia i intonacja
• transkrypcja fonetyczna
• oprogramowanie komputerowe jako narzędzie do analizy mowy
Chociaż zajęcia prowadzone są w formie wykładów, ważną częścią są również ćwiczenia prawidłowej wymowy i prozodii.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kursu:
• Zdobycie ogólnej wiedzy w zakresie fonetyki i fonologii, uporządkowanie
terminologii.
• Możliwość wykorzystywania wiedzy teoretycznej do analizy tekstów i mowy
praktycznej.
• Możliwość wykorzystywania terminologii fonetycznej do opisu wyrazów.
• Świadomość konieczności rozwijania i usprawniania wymowy – szczególnie
pod względem prozodii.
• Możliwość wykorzystywania narzędzi cyfrowych do analizy wypowiedzi
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania pracy studenta:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadań podczas
zajęć): 20%
- test śródsemestralny: 20%
- zadania domowe, np. z cyfrowej analizy wypowiedzi: 20%
- końcowe zaliczenie pisemne: 40%
Skala ocen dla testów pisemnych:
pow. 98% - 5!
88%-98% – 5
80%-88% – 4+
75%-80% – 4
68%-75% – 3+
60%-68% – 3
Ocena z poprawności czytania zależy od liczby popełnionych błędów w zakresie: (1) wymowy głosek, (2) prozodii (akcent wyrazowy, akcent zdaniowy i intonacja), (3) płynności mowy (zmiany głoskowe, asymilacje, redukcje)
Literatura
Bartnicka, B., Satkiewicz, H., 1990, Gramatyka języka polskiego, Warszawa.
Bergman, G., 2013, Kortfattad svensk språkhistoria, Lund.
Bruce, G., 2010, Vår fonetiska geografi, Lund.
Długosz-Kurczabowa, K., Dubisz, S., 2001, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa.
Elert, Claes-Christian, 2014, Allmän och svensk fonetik, 9. uppl., Studentlitteratur, Lund.
Engstrand, Olle, 2004, Fonetikens grunder, Studentlitteratur, Lund.
Garlén, C., 1988, Svenskans fonologi, Lund.
Garlén, C., 2003, Svenska språknämndens uttalsordbok.
Handbook of the international phonetic association, 1999, Cambridge.
Holmberg, E., af Trampe, P., 1987, Elementär fonetik, Lund.
Jönsson, A., 2019, Fonetyka i fonologia języka szwedzkiego, Warszawa. (https://depot.ceon.pl/handle/123456789/17956)
Larsson, L., 2005, Skepp ohoj! Övningsmaterial i svenskt uttal, Uppsala.
Littman, C., 2007, Så ska det låta. Uttalsövningar i svenska, Vällingby.
Ostaszewska, D., Tambor, J., 2000, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Rosenqvist, H., 2007. Uttalsboken: svenskt uttal i praktik och teori, Stockholm.
Thorén, B., 2014, Svensk fonetik för andraspråksundervisningen, Umeå.
Viëtor, W., 1913, Kleine Phonetik, Leipzig.
Widmark, M., Hofling, K., 2004, Dialoger med tryck!
Wiśniewski, M., 2007, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: