Fonetyka i fonologia języka C-migowy 3200-L1-FFCM
Kurs ma na celu wprowadzenie słuchaczy do zagadnień fonologii języków migowych i zaprezentowanie współczesnych narzędzi badawczych z zakresu tej dziedziny.
Zakres tematyczny obejmuje:
• wprowadzenie do terminologii fonologicznej i fonetycznej
• modalność wizualno-przestrzenna
• podstawy fonetyki języków migowych
• fonologia języków migowych - ujęcie historyczne (W. Stokoe, S.K. Liddell)
• model fonologiczny W. Sandler dla języków migowych
• model prozodyczny D. Brentari dla języków migowych
• transkrypcja fonetyczna języków migowych
• transkrypcje modeli fonologicznych
• procesy fonologiczne w językach migowych
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student posiada:
Wiedzę:
● zna podstawowe terminy z zakresu fonologii i fonetyki języka migowego
● zna strukturę i podstawowe elementy modeli fonologicznych dla języków migowych
● zna symbole trzech różnych transkrypcji fonetycznych dla języków migowych
● zna podstawowe procesy fonologiczne właściwe dla języków migowych
● ma wiedzę o podstawowej literaturze przedmiotu i głównych badaczach z zakresu lingwistyki migowej
Umiejętności:
● podaje definicję fonemu i sylaby w języku migowym
● wymienia parametry fonologiczne znaku
● potrafi wskazać przykłady procesów fonologicznych w tekście migowym
● potrafi samodzielnie dokonywać zapisu prostych znaków w HamNoSySie
● umie zapisać prosty znak migowy za pomocą drzewka fonologicznego W. Sandler i D. Brentari
Kompetencje społeczne:
● zachowuje otwartość na istniejące różnice między modalnością wizualno-przestrzenną a słuchowo-głosową
● dostrzega i akceptuje zróżnicowanie systemów fonetycznych języków świata uwzględniając przy tym specyfikę systemu fonetycznego języków migowych
● jest zorientowany na uaktualnianie swojego stanu wiedzy z zakresu lingwistyki migowej
● jest przygotowany do pracy samodzielnej, w trakcie której w sposób praktyczny zastosuje zdobyte wcześniej informacje
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu składa się z następujących elementów:
● test pisemny — 50%,
● praca semestralna— 40%
● obecność— 10%,
Kryteria oceny końcowej są obliczane według następujących wartości:
● ponad 90% – 5
● 85%-90% – 4,5
● 76%-84% – 4
● 70%-75% – 3,5
● 60%-69% – 3
Kryteria oceniania:
Semestr: pisemny test końcowy— 50%; praca semestralna— 40%; obecność —10%.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Literatura
Brentari, D. 1999. A Prosodic Model of Sign Language Phonology, MIT Press,
Cambridge.
Brentari, D., 2009, Modality differences in sign language phonology an morphophonemics, [w:] Meier R.P., Cormier K., Quinto-Pozos D. (red.), Modality and Structure in Signed and Spoken Languages, Cambridge University Press.
Brentari, D. 2010. Handshape in Sign Language Phonology, [w:] M. van Oostendorp, C. Ewen, E. Hume i K. Rice (red.), Companion to Phonology. New York/Oxford: Wiley-Blackwells.
Fenlon, J., K. Cormier I D. Brentari. 2018. The phonology of sign languages, [w:]
A. Bosch (red.), Routledge Handbook of Phonological Theory. NY: Routledge.
Jantunen, T., Takkinen, R. 2010. Syllable structure in sign language phonology, [w:] Brenatri, D. (red.), Sign languages, Cambridge: Cambridge University Press, s. 312-331.
Kelsall S., (BMC), Movement and Location Notation for Americna Sign Language, http://www.swarthmore.edu/SocSci/Linguistics/Papers /2006/kelsall_sarah.pdf, 2006 r.
Liddell, S. K. 2003. Grammar, Gesture, and Meaning in American Sign Language,
Cambridge: Cambridge University Press.
Sandler, W., Lillo-Martin, D. C. 2006. Sign language and linguistic universals.
Cambridge, UK ; New York: Cambridge University Press.
Sandler, W. 2005. Phonology, Phonetics, and the Non-dominant Hand, [w:]
Goldstein, L., Whalen, D. i Best, C. (red.), Papers in Laboratory Phonology: Varieties of Phonological Competence. Berlin: Mouton-de Gruyte.
Stokoe, W. C. 1960. Sign Language Structure: An Outline of the Visual Communication Systems of the American Deaf, [w:] Studies in Linguistics: Occasional Papers, Buffalo: Department of Anthropology and Linguistics, University of Buffalo.
Tomaszewski, P., Rosik, P. 2007. Sygnały niemanualne a zdanie pojedyncze w Polskim Języku Migowym: gramatyka twarzy, "Poradnik Językowy" z.1., s. 33 – 49.
Willbur, R. 2011. Sign Syllables, [w:] The Blackwell Companion to Phonology, Oostendorp, van M., Ewen, C.J., Hume, E., Rice, K. (red.), Oxford: Blackwell, s. 1309-1334.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: