Praktyki psychologiczno-pedagogiczne 3200-L1-2PS-PED-PR
Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Praktyki obejmują: poznanie dokumentów prawnych szkoły, w której realizowana jest praktyka: statut, program wychowawczo - profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, wewnątrzszkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów; poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji oraz przeprowadzonej ankiety i wywiadu; analizę zdarzenia krytycznego; samodzielne zaprojektowanie scenariusza zajęć; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji. Doświadczenia zdobyte podczas praktyk będą omawiane podczas ćwiczeń z Pedagogiki i z Psychologii.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu praktyk psychologiczno-pedagogicznych:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;
B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;
B.3.W3. zasady zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
W zakresie umiejętności student potrafi:
B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;
B.3. U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;
B.3. U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;
B.3. U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów, na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
B.3. U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;
B.3. U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk;
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
B.3. K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy.
Kryteria oceniania
Praktyka psychologiczno-pedagogiczna może odbywać się w szkole publicznej, niepublicznej lub poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Student/ka wybiera i zgłasza Koordynatorowi ds. praktyk miejsce odbywania praktyki w celu otrzymania skierowania na praktyki oraz w celu uzgodnienia szczegółów dotyczących realizacji praktyk. Koordynator ds. praktyk pozostaje w kontakcie z instytucjami, w których studenci i studentki odbywają praktyki.
Po ukończeniu praktyk student ma obowiązek dostarczyć do Koordynatora ds. praktyk dokumentację potwierdzającą odbycie praktyk: zaświadczenie o odbyciu praktyk psychologiczno-pedagogicznych w wymiarze 30h. Ponadto student ma obowiązek dostarczyć podpisany przez opiekuna praktyk arkusz ewaluacji praktyk psychologiczno-pedagogicznych potwierdzający osiągnięcie efektów kształcenia przypisanych do praktyk.
Literatura
Obowiązuje znajomość literatury wymaganej podczas kursu z psychologii i pedagogiki. Dodatkowa literatura jest ustalana (opcjonalnie) z opiekunem praktyk indywidualnie, zgodnie z potrzebami studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: