Pedagogika 3200-L1-2PED-ĆW
Program kursu obejmuje tematy istotne dla efektywnego prowadzenia procesu nauczania języka obcego. Poruszane są zagadnienia związane z pedagogiką (od edukacji ogólnej do bardziej szczegółowych aspektów). Studenci zachęcani są do samodzielnego zgłębiania wiedzy pedagogicznej (praktycznej) niezbędnej do efektywnego wykonywania zawodu nauczyciela.
Kurs może omawiać następujące zagadnienia:
System szkolnictwa w różnych krajach
Rozwój szkolnictwa w Polsce
Reformy w szkolnictwie i jego konsekwencje
Nauczanie domowe jako alternatywa do tradycyjnego szkolnictwa
Doszkalanie nauczycieli
Współpraca: nauczyciel - dyrektor - pedagog - rodzice
Nauczanie osób z dysleksją
Potrzeby specjalne (ADHD, Asperger)
Szkoły alternatywne (społeczne, Waldorf, Montessori)
Nowoczesne technologie w nauce
Osobowość nauczyciela
Radzenie sobie z stresem (wypalenie zawodowe)
Jak uczyć kulturę?
Ile wolność w nauce w szkole / w domu?
Jak wspierać zdolnych / słabszych uczniów?
Nakład pracy studenta:
30 godzin obecność na ćwiczeniach – 1.5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
ma wiedzę o specyfice pedagogiki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
zna terminologię z zakresu pedagogiki
ma wiedzę o współczesnych aspektach dot. szkół, edukacji, reform i problemów występujących w życiu nauczyciela
Umiejętności:
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności przez: współpracę w małych grupach, dzielenie obowiązków;
umie prezentować ciekawy tekst na dany aspekt pedagogiki;
umie prowadzić dyskusje i umie podejmować decyzję, jaka forma dyskusji będzie korzystna na dany temat
umie podsumować odbytą dyskusję
umie zasugerować sposoby na wprowadzenie praktycznych zmian w edukacji
Kompetencje społeczne:
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
potrafi prezentować swoje poglądy i/lub doświadczenie jak również refleksje na dany temat
Kryteria oceniania
Ocena końcowa to ocena z przygotowania i przeprowadzenia dyskusji jak również testu zaliczeniowego przeprowadzonego w trakcie semestru (100 %).
55%-69% = 3
70%-74% = 3+
75%-84% = 4
85%-89% = 4+
90%-100% = 5
Literatura
- Prokop, Jiri, Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej, Wyd.: Instytut wydawniczy Erica, 2013.
- Leppert, Roman / Jaworska, Teresa: Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Wyd.: Kraków: Oficyna Wyd. Impuls, 2001
- Okoń, Wincenty: Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, 1998.
- Łobocki, Mieczysław: W trosce o wychowanie w szkole, Wyd.: Kraków: Oficyna Wyd. Impuls, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: