Pedagogika dla nauczycieli 3200-L1-2PED
Procesy i ruchy zachowań i kultury pedagogicznej w ciągu wieków zostały przedstawione, życie i dzieła ważnych pedagogów Europy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (ćwiczeń) student:
- rozumie różne aspekty tego tematu
- potrafi opisać problematykę występująca w relacji rodzica/ nauczyciel/k/a – wychowanka oraz przedstawić zagadnienia psychologii społecznej
- definiować pojęcia związane z tematyką
- posiada niezbędną wiedzę specjalistyczną w zakresie przerobionego materiału
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest regularne uczestnictwo w zajęciach, pozytywny wynik przedstawienia jednego wybranego tematu (referat) z zakresu problematyki prowadzonych zajęć oraz pozytywną ocenę końcowego egzaminu pisemnego.
Metody oceny pracy studenta: ocena ciągła (aktywność), ocena przedstawionego referatu, końcowy egzamin pisemny.
Literatura
1. Egger, Rudolf, 1995, Biographie und Bildungsrelevanz. Eine empirische Studie über Prozeßstrukturen moderner Bildungsbiographien, Profil: München.
2. Foucault, Michel, 1989, Überwachen und Strafen. Die Geburt des Gefängnisses. Suhrkamp: Frankfurt am Main.
3. Freire, Paulo, 1990, Pädagogik der Unterdrückten. Bildung als Praxis der Freiheit. Rowohlt: Reinbek bei Hamburg.
4. Innerhofer, Franz, 2009, Schöne Tage. Roman. DTV: München.
5. Kampmann, Elisabeth, Schwering, Gregor, 2017, Teaching Media. Medientheorie für die Schulpraxis – Grundlagen, Beispiele, Perspektiven. Bielefeld: transcript-Verlag.
6. Mattig, Ruprecht / Mathias, Miriam, Zehbe, Klaus (Hg.), 2018, Bildung in fremden Sprachen? Pädagogische Perspektiven auf globalisierte Mehrsprachigkeit. Bielefeld: transcript-Verlag.
7. Miller, Alice, 1983, Du sollst nicht merken. Variationen über das Paradies-Thema. Suhrkamp: Frankfurt am Main.
8. Mitterer, Felix, 1994, Kein Platz für Idioten. Das Stück und Fernsehfassung. Haymon Verlag: Innsbruck/Wien.
9. Montessori, Maria, 1987, Kinder sind anders (Il segreto dell´infanzia). DTV: München.
10. Nalaskowski, Aleksander/ Rubacha, Krzysztof (red.), 2001, Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń.
11. Negt, Oskar, 1999, Kindheit und Schule in einer Welt der Umbrüche. Steidl Verlag, Göttingen.
12. Neill, Alexander S., 2006, Summerhill. Open University Press, Maidenhead/ New York.
13. Postman, Neil, 1988, Wir amüsieren uns zu Tode. Urteilsbildung im Zeitalter der Unterhaltungsindustrie (Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business). Fischer TBV: Frankfurt am Main.
14. Steiner, Rudolf, 1996 (5. Aufl.), Vom Lebenslauf des Menschen. Hrg. von Erhard Fucke, Verlag Freies Geistesleben: Stuttgart.
15. Tomatis, Alfred A., 1990, Der Klang des Lebens. Vorgeburtliche Kommunikation – die Anfänge der seelischen Entwicklung. Rowohlt-TBV: Reinbek bei Hamburg.
16. Utri, Reinhold, 1999, Das Scheitern der Schule, w: E. Centon, W. Lenz, A. Sprung [red.], Modernisierungsaspekte in Bildung und Weiterbildung. Strobl: Bundesinstitut für Erwachsenenbildung, s. 25-29.
17. Winn, Marie, 1988, Die Droge im Wohnzimmer. Für die kindliche Psyche ist Fernsehen Gift. Es gibt nur ein Gegenmittel: Abschalten! (The Plug-In Drug), Rowohlt-TBV: Reinbek bei Hamburg.
18. Lewandowska-Tarasiuk Ewa, Łaszczyk Jan, Śliwerski Bogusław, 2016, Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, wyd Difin.
18. Janina Kostkiewicz (red.), "Polska Myśl Pedagogiczna" R, IV (2018) nr 4, Kraków.
19. Bobrowska, Ewa/ Gierszewski, Dorota/ Kluzowicz, Julia (red.) Civic Education in the context of migration. Politische Bildung im Kontext der Migration. Wydawnictwo UJ, Kraków 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: