Podstawy przekładu pisemnego języka C-migowy, poz.1 3200-L1-1PPPCM1
Podstawy Przekładu Pisemnego: warsztaty 30h. Kierunek tłumaczenia: C–A.
Nakład pracy studenta:
Ćwiczenia: 30 godz. = 1 ECTS
Samodzielne przygotowanie do zajęć: ok. 55 godz. (w tym wykonywanie tłumaczeń pisemnych) = 2 ECTS
Razem: ok. 85 godz. = 3 ECTS
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów podstawowych umiejętności z zakresu przekładu nieliterackich tekstów niespecjalistycznych w zakresie wyżej wymienionej tematyki.
GŁÓWNE TREŚCI NAUCZANIA:
1. Organizacja pracy, etapy produkcji tłumaczenia, higiena pracy.
2. Etapy tłumaczenia ze szczególnym uwzględnieniem produkcji i weryfikacji tekstu docelowego;
3. Podstawowe elementy warsztatu tłumacza (ocena przydatności informacji i zasady korzystania ze słowników, encyklopedii itp.; poszukiwanie informacji i ocena ich wiarygodności i wartości; korzystanie z tekstów paralelnych);
4. Podstawowe techniki i strategie tłumaczenia (parafrazowanie, transformacje składniowe na poziomie zdania i akapitu, operowanie szykiem jako wykładnikiem struktury tematyczno-rematycznej oraz adekwatnymi środkami spójności);
5. Weryfikacja łączliwości, korzystanie z tekstów paralelnych, dostępnych korpusów, itd.;
6. Sposoby oddania w tłumaczeniu różnych rodzajów tekstów, rejestru, stylu i jego wykładników – ujęcie praktyczne;
7. Podstawowe problemy pragmatyki przekładu – definiowanie odbiorcy, odbiorcy projektowanego i jego potrzeb w odniesieniu do konkretnej sytuacji tłumaczeniowej;
8. Wybrane szczegółowe problemy polsko-migowej konfrontacji przekładowej, np. leksyka bezekwiwalentowa, nazwy własne w języku A i C, formy grzecznościowe, transliteracja i transkrypcja, odmiana imion własnych, elementy trzeciego języka i trzeciej kultury w przekładzie.
9. Weryfikacja i korekta tekstów;
10. Wymogi edytorskie.
FORMY PRACY:
Przykładowo: samodzielne wykonanie przekładu (w domu lub na zajęciach) i jego omówienie; praca z tekstem paralelnym i innymi materiałami źródłowymi; identyfikacja i korekta błędów w pracach własnych; ćwiczenia zapobiegające interferencji, ćwiczenia mające na celu uzyskanie kohezji i koherencji tekstu; przygotowanie glosariusza; praca projektowa (zespołowa).
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
METODY PRACY:
dyskusja, praca w grupach, praca własna, prezentacje, projekty, inne.
TEMATYKA TEKSTÓW:
społeczno-ekonomiczna, kulturowa, krajoznawczo-geograficzna, popularno-naukowa
WYMAGANIA NA ZALICZENIE:
Obecność i zadowalająca praca na zajęciach, systematyczne przygotowywanie przekładów na zajęcia, terminowe wykonanie zadowalających przekładów wskazanych tekstów oraz innych zadań, w tym – przekładu semestralnego lub udział w pracy zespołowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Po ukończeniu zajęć przedmiotu studenci:
- znają podstawową terminologię z zakresu translatoryki (K1_W02)
- znają i rozumie zasady etyki zawodu tłumacza (K1_W13)
- znają podstawowe rodzaje przekładu pisemnego, ma wiedzę o tłumaczeniu pisemnym jako procesie, znają i potrafi rozpoznać rolę tłumacza w akcie komunikacji (S1.1_W06)
- znają i rozumie podstawy warsztatu tłumacza pisemnego, znają strategie i techniki tłumaczeniowe, rozumie ich specyfikę (S1.1_W08)
- rozumieją konieczność samokształcenia i pogłębiania wiedzy translatorycznej (S1.1_W14)
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafią praktycznie zastosować wiedzę z zakresu metodyki tłumaczenia poprzez samodzielne wykonanie przekładu prostego tekstu niespecjalistycznego (S1.1_U05)
- potrafią stosować różnorodne techniki i strategie tłumaczenia (S1.1_U06)
- posiadają umiejętność refleksji metatranslacyjnej, potrafią ocenić zastosowane przez siebie i innych rozwiązania translatorskie, potrafią docenić przejawy kreatywności translatorskiej (S1.1_U02)
- potrafią korzystać ze źródeł, słowników, tekstów paralelnych, dokonując adekwatnej oceny ich przydatności w poszukiwaniu ekwiwalentów przekładowych (S1.1_U03)
- potrafią określić odbiorcę przekładu i zastosować techniki przekładu stosownie do jego potrzeb oraz do wymagań zleceniodawcy (S1.1_U06)
- znają w zaawansowanym stopniu zasady poprawnej polszczyzny i stosują je w praktyce przekładowej (K1_U08)
- uwzględniają w pracy tłumacza różnice międzykulturowe (K1_U03)
- znają podstawowe skróty klawiszowe i narzędzia systemowe (np. podział ekranu, używanie drugiego ekranu bądź ekranu wirtualnego) oraz operatory logiczne przydatne przy wyszukiwaniu (S1.1_U11)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- są gotowi do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K01)
- doceniają znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów praktycznych (w sytuacjach zawodowych tłumacza) (S1.1_K04)
- są gotowi do współdziałania i pracy w grupie, przyjmuje w niej różne role (S1.1_K03)
- są gotowi zaplanować projekt tłumaczeniowy indywidualny lub zbiorowy (S1.1_K01)
- są gotowi do kierowania grupą i przyjmuje odpowiedzialność za efekty jej pracy (S1.1_K02)
- dbają o przestrzeganie zasad etyki zawodowej tłumacza i dobrych praktyk profesjonalnych (S1.1_K07)
- potrafią krytycznie ocenić własne umiejętności translacyjne, zwrócić się do eksperta merytorycznego (S1.1_K04)
Kryteria oceniania
Oceny z prac cząstkowych; ocena ciągła (podstawa: kontrola obecności, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność oraz wykonywane samodzielnie tłumaczenia pisemne). Każdy z ewentualnych wymogów musi zostać spełniony z osobna, dlatego nie określa się ich udziału w ocenie.
Kryteria oceny tłumaczeń pisemnych:
99% – 100 – 5!
98% – 91% – 5
90% – 86% – 4,5
85% – 76% – 4
75% – 71% – 3,5
70% – 60% – 3
poniżej – 2 (nzal).
Zasady zaliczenia przedmiotu w sesji poprawkowej są takie same jak w sesji głównej.
Dopuszczalne są dwie nieobecności (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów).
Praktyki zawodowe
Literatura
Ustalana indywidualnie przez każdego prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: