Wstęp do językoznawstwa 3200-L1-0WJA
Celem kursu jest zaprezentowanie problematyki ogólnej współczesnego językoznawstwa, przegląd podstawowych pojęć z tego zakresu, a także omówienie głównych teorii i szkół językoznawstwa XIX-XXI wieku oraz ich terminologii. W ramach kursu studenci poznają podstawowe poziomy systemu językowego, relacje między nimi oraz narzędzia i metodologie do ich analizy.
Wykład składa się z trzech głównych części. W części wprowadzającej, „Język i językoznawstwo”, studenci poznają wybrane definicje pojęć ‘język’ i ‘językoznawstwo’, a także poznają podstawy klasyfikacji językoznawstwa jako dziedziny nauki. Druga część, „Język: system i struktura”, poświęcona jest omówieniu trzech wymiarów systemu językowego: gramatyki, semantyki i pragmatyki. Kolejne wykłady z zakresu gramatyki omawiają podstawowe zagadnienia, pojęcia, teorie i modele, odpowiednio: fonologii, morfologii (słowotwórstwo i fleksja) i składni. W części wykładów poświęconej semantyce również są przedstawione podstawowe definicje związane z tą dziedziną, również związane ze znakiem językowym na tle innych rodzajów znaków. Oddzielnym tematem jest teoria komunikacji, w szczególności w odniesieniu do modeli komunikacji językowej Bühlera i Jacobsona. Tę część wykładów zamyka prezentacja dotycząca pragmatyki. Ostatnia seria wykładów przedstawia zarys historyczny badań językoznawczych, począwszy od zwięzłej charakterystyki badań w okresie starożytnym, średniowieczu, renesansie i oświeceniu. Główny obszar zainteresowań stanowią jednak badania nowożytne: strukturalizm, gramatyka generatywno-transformacyjna, oraz współczesne językoznawstwo kognitywne.
Nakład pracy studenta:
Wykład (godziny kontaktowe): 30 godzin
Przygotowanie do wykładu: 10 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Razem: 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową;
zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego);
zna w zaawansowanym stopniu etapy rozwoju językoznawstwa jako dziedziny wiedzy w ujęciu historycznym, rozumie kompleksową naturę języka oraz jego złożoność i historyczną zmienność;
zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego);
zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego), ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa;
zna i rozumie powiązania językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi;
posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego;
potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie językoznawstwa;
potrafi odpowiednio zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych, w tym w projektach zespołowych, również w projektach o charakterze interdyscyplinarnym;
jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
obecność na zajęciach (warunek zaliczenia i dopuszczenia do egzaminu)
egzamin pisemny (zimowa sesja egzaminacyjna)
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów.
Ocena procentowa z egzaminu:
99%-100 - 5!
98% - 91% - 5
90% - 86% - 4,5
85% - 76% - 4
75% - 71% - 3,5
70% - 60% - 3
poniżej 60% - 2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Jeden z podręczników do wyboru:
Fromkin, V., R. Rodman, N. Hyams (2011) An introduction to language (9th edition), Boston: Wordsworth.
=> Strony: 3-21, 76-107, 118-155, 192-216, 230-257, 272-300
LUB
Akmajian, A., R. A. Demers, M. Farmer & R. M. Harnish (2010). Linguistics, an introduction to language and communication. Cambridge, Mass: MIT Press.
=> Rozdziały: 1-6, 8, 9
LUB
Denham, K. E. & A. C. Lobeck (2010). Linguistics for everyone: An introduction. 2nd ed. Boston, MA: Wadsworth/Cengage Learning.
=> Rozdziały: 1, 3-10
2. Historia lingwistyki
Aronoff, M., J. Rees-Miller (2002) The Handbook of Linguistics, London: Blackwell.
=> Rozdziały: 4 i 5 (81-129)
Harris, R. T., J. Talbor (1997) Landmarks in Linguistic Thought, Volume 1 : The Western Tradition from Socrates to Saussure, Florence, KY: Routledge.
=> Introduction
3. Słownik terminów lingwistycznych
glosariusze w podręcznikach wymienionych w (1)
i/lub
Trask, R. L. (1998) Key concepts in language and linguistics, Florence, KY: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: