Wstęp do językoznawstwa 3200-L1-0WJ
Zajęcia są przeznaczone dla studentów I roku studiów I stopnia i mają na celu wprowadzenie w główne nurty badawcze językoznawstwa ogólnego i stosowanego. Zakres poruszanych tematów obejmuje:
1. Wprowadzenie: Podstawowe pytania językoznawcze
2. Język naturalny i jego definicje
3. Podsystemy języka: fonologia, morfologia, składnia, leksyka
4. Modele komunikacji językowej i funkcje języka
5. Językoznawstwo historyczne
6. Najważniejsze paradygmaty badawcze we współczesnej lingwistyce: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm, pragmatyzm
7. Akwizycja języka i wielojęzyczność
Nakład pracy studenta: 30 godz. kontaktowych, 30 godz. pracy własnej (lektury, bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie do egzaminu)
FORMY PRACY
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza:
- zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową (K1-W01;
- zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) (K1_W02);
- zna etapy rozwoju językoznawstwa jako dziedziny wiedzy w ujęciu historycznym, rozumie kompleksową naturę języka oraz jego złożoność i historyczną zmienność, (K1_W03);
-zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) (K1_W04);
- zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego), ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa (K1_W05);
Umiejętności:
- posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego (w zakresie subdziedzin językoznawstwa odpowiednio do wybranego modułu); potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie wybranej dziedziny (K1_U02);
- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej w języku polskim (K1_U04);
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych teorii z zakresu językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U06);
Kompetencje społeczne:
- jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych) (K1_K02).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania formułowane są przez prowadzącego daną grupę zajęciową.
Egzamin końcowy i poprawkowy może mieć formę pisemną lub ustną.
Literatura
Literatura podana jest przez prowadzącego daną grupę zajęciową.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: