Wstęp do językoznawstwa 3200-L1-0WJ
Zajęcia są przeznaczone dla studentów I roku studiów I stopnia i mają na celu wprowadzenie w główne nurty badawcze językoznawstwa ogólnego i stosowanego. Zakres poruszanych tematów obejmuje:
1. Wprowadzenie: Podstawowe pytania językoznawcze
2. Język naturalny i jego definicje
3. Podsystemy języka: fonologia, morfologia, składnia, leksyka
4. Modele komunikacji językowej i funkcje języka
5. Językoznawstwo historyczne
6. Najważniejsze paradygmaty badawcze we współczesnej lingwistyce: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm, pragmatyzm
7. Akwizycja języka i wielojęzyczność
Nakład pracy studenta: 30 godz. kontaktowych, 30 godz. pracy własnej (lektury, bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie do egzaminu)
FORMY PRACY
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Wiedza:
- zna strukturę języka jako systemu, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) w systemie nauk, a także rozumie ich specyfikę przedmiotową (K1-W01;
- zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) (K1_W02);
- zna etapy rozwoju językoznawstwa jako dziedziny wiedzy w ujęciu historycznym, rozumie kompleksową naturę języka oraz jego złożoność i historyczną zmienność, (K1_W03);
-zna w zarysie główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego) (K1_W04);
- zna i rozumie specyfikę współczesnych paradygmatów językoznawstwa (ogólnego oraz stosowanego), ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie teorii i metodologii z zakresu językoznawstwa (K1_W05);
Umiejętności:
- posiada elementarne umiejętności badawcze, potrafi formułować problemy badawcze oraz potrafi używać narzędzi badawczych językoznawstwa stosowanego (w zakresie subdziedzin językoznawstwa odpowiednio do wybranego modułu); potrafi odpowiednio dobrać metody pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie wybranej dziedziny (K1_U02);
- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej w języku polskim (K1_U04);
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych teorii z zakresu językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U06);
Kompetencje społeczne:
- jest gotów do krytycznej oceny własnego stanu wiedzy w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa, docenia znaczenie argumentacji merytorycznej w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz praktycznych (w sytuacjach zawodowych) (K1_K02).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania formułowane są przez prowadzącego daną grupę zajęciową.
Egzamin końcowy i poprawkowy może mieć formę pisemną lub ustną.
Literatura
Literatura podana jest przez prowadzącego daną grupę zajęciową.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: