Nauki społeczne - Myślenie krytyczne a społeczeństwo medialne 3200-L-NS-MKS
W erze, w której informacje rozprzestrzeniają się w zawrotnym tempie, a media przenikają każdy aspekt naszego życia, umiejętność krytycznego myślenia staje się niezbędna. Kurs ten bada wpływ mediów na nasze postrzeganie rzeczywistości, wyzwania związane z dezinformacją i manipulacją oraz znaczenie rozwijania myślenia krytycznego. Poprzez połączenie wiedzy teoretycznej i praktycznych ćwiczeń, studenci nauczą się:
Analizować treści medialne: Rozumieć strukturę, cel i implikacje różnych przekazów medialnych.
Identyfikować i oceniać źródła: Oceniać wiarygodność i stronniczość różnych źródeł, w tym tradycyjnych i cyfrowych mediów.
Rozpoznawać techniki manipulacji: Wykrywać i przeciwdziałać powszechnym technikom manipulacyjnym stosowanym w reklamie, propagandzie i komunikacji politycznej.
Rozwijać sceptycyzm: Kształtować krytyczne podejście, które kwestionuje założenia i promuje otwartość na różne perspektywy.
Stosować strategie samoobrony intelektualnej: Wykorzystywać narzędzia językowe i logiczne do skutecznej reakcji na ataki lub dezinformację.
Kurs omówi również rolę edukacji medialnej w społeczeństwach demokratycznych, etyczne aspekty korzystania z mediów oraz przyszłość myślenia krytycznego w dynamicznie zmieniającym się krajobrazie cyfrowym. Do końca semestru studenci będą wyposażeni w umiejętności niezbędne do nawigacji w złożonościach społeczeństwa medialnego i podejmowania świadomych decyzji na podstawie dogłębnego zrozumienia napotykanych informacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
zna podstawową terminologię; zna w zarysie ogólne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia naukowe w zakresie myślenie krytyczne; - zna i rozumie specyfikę przedmiotu; - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu danego przedmiotu.
Umiejętność analizy treści medialnych: Rozumienie struktury, celu i implikacji różnych przekazów medialnych.
Identyfikacja i ocena źródeł: Ocena wiarygodności i stronniczości różnych źródeł informacji, w tym tradycyjnych i cyfrowych mediów.
Rozpoznawanie technik manipulacji: Wykrywanie i przeciwdziałanie powszechnym technikom manipulacyjnym stosowanym w reklamie, propagandzie i komunikacji politycznej.
Rozwój sceptycyzmu: Kształtowanie krytycznego podejścia, które kwestionuje
założenia i promuje otwartość na różne perspektywy.
Stosowanie strategii samoobrony intelektualnej: Wykorzystywanie narzędzi językowych i logicznych do skutecznej reakcji na ataki lub dezinformację.
Zrozumienie roli edukacji medialnej: Świadomość znaczenia edukacji medialnej w społeczeństwach demokratycznych.
Etyczne korzystanie z mediów: Rozumienie etycznych aspektów korzystania z mediów i ich wpływu na społeczeństwo.
Przygotowanie do przyszłych wyzwań: Gotowość do adaptacji do zmieniającego się krajobrazu medialnego i rozwijania umiejętności krytycznego myślenia w erze cyfrowej.
Kryteria oceniania
Dozwolone są dwie (2) nieobecności w semestrze w przypadku zajęć 30 godzinnych.
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Test wyboru na koniec semestru.
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest systematyczna obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Na przekład:
Wasilewska-Kamińska Ewa (2023), Myślenie krytyczne jako cel kształcenia, WUW, Warszawa.
Siegel Harvey (2019), Myślenie krytyczne i indoktrynacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Mc Luhan Marshall (1967), Pour comprendre les média, Éditions du Seuil, Paris.
Literatura zostanie podana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: