Zarys dziejów muzyki polskiej XVIII-XIXw. 3106-ZDMP-W
Zadaniem zajęć realizowanych w ramach tego przedmiotu jest przedstawienie panoramy najważniejszych zjawisk polskiej kultury muzycznej XVIII i XIX wieku na tle zmieniających się warunków funkcjonowania kultury polskiej w tych czasach (okres Rzeczypospolitej, zabory i ruch emigracyjny).
Zajęcia podzielone są na cztery przekrojowe bloki tematyczne:
1. opera polska w czasach saskich, stanisławowskich, Księstwa Warszawskiego, Królestwa Polskiego ze szczególnym uwzględnieniem twórczości J.A. Hassego, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego i S. Moniuszki.
2. twórczość Fryderyka Chopina, w tym takie zagadnienia jak jej periodyzacja, styl brillant w kontekście działalności innych polskich kompozytorów-pianistów (m.in. F. Lessel, M. Szymanowska), Szkoła Główna Muzyki w perspektywie rozwoju polskiego szkolnictwa muzycznego w XIX w., panorama uprawianych gatunków, najwybitniejszy twórca pochopinowski - J. Zarębski
3. inne gatunki muzyki instrumentalnej - m.in. symfonika od oświecenia do II połowy XIX wieku (przez przykłady z twórczości J. Elsnera, I.F. Dobrzyńskiego po Z. Noskowskiego i I.J. Paderewskiego) czy sylwetki polskich twórców muzyki skrzypcowej (F. Janiewicz, K. Lipiński, H. Wieniawski)
4. muzyka religijna w XVIII i XIX wieku - najważniejsze ośrodki i gatunki
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnictwo w wykładzie powinno dać następujące efekty:
- znajomość najważniejszych procesów kształtujących rozwój polskiej kultury muzycznej w XVIII i XIX wieku w perspektywie zmiennej sytuacji polityczno-gospodarczej ziem polskich
- poznanie i zrozumienie roli najważniejszych dzieł dla polskiej kultury muzycznej tych czasów: oper i innych gatunków muzyki scenicznej, twórczości fortepianowej F. Chopina w stylu brillant i romantycznej, twórczości symfonicznej i religijnej
- pogłębioną znajomość twórczości F. Chopina z umiejętnością słuchowego rozróżniania charakterystycznych idiomów muzycznych właściwych dla najważniejszych gatunków przez niego uprawianych: sonat, ballad i scherz, polonezów, mazurków, walców, etiud, nokturnów
- umiejętność charakteryzowania najważniejszych gatunków polskiej muzyki scenicznej oraz form i gatunków muzyki instrumentalnej i religijnej, widzianych w perspektywie uwarunkowań lokalnych i w kontekście europejskim
- gotowość do wzięcia odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kultury polskiej XVIII-XIX wieku
Kryteria oceniania
Pierwszym krokiem do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (nieobecności należy usprawiedliwić).
Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym, którego częścią jest zaliczenie audytywne polegające na rozpoznawaniu idiomów muzycznych właściwych dla twórczości F. Chopina. Lista reprezentatywnych utworów Chopina do zaliczenia słuchowego przedstawiana jest nie później niż do 2 tygodni od rozpoczęcia zajęć kursowych.
Materiały poglądowe z wykładu (ew. prezentacje, nagrania audio i wideo przykładów muzycznych prezentowanych na zajęciach oraz wskazywanych do samodzielnego wysłuchania, dodatkowa literatura przedmiotu, przykłady nutowe) od czasów pandemii gromadzone są na Classroomie, w zakładce dedykowanej wykładowi z Zarysu dziejów muzyki polskiej XVIII-XIX wieku. Studenci na początku cyklu zajęć semestralnych każdorazowo otrzymują link z zaproszeniem do Classroomu, który aktywny jest do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej dla danego semestru.
W przypadku decyzji stosownych władz możliwa jest zdalna realizacja zajęć oraz przeprowadzenie egzaminu na uniwersyteckiej platformie Kampus-Egzaminy.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu:
- Alina Nowak-Romanowicz, Klasycyzm 1750-1830, W-wa 1995 („Historia muzyki polskiej”, IV)
- Alina Mądry, Barok, część druga: 1697-1795 Muzyka religijna i jej barokowy modus operandi, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition, 2014 (Historia muzyki polskiej, III/2)
- Zofia Chechlińska, Romantyzm, część pierwsza 1795-1850, Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition (Historia muzyki polskiej, V/1)
- Irena Poniatowska, Romantyzm, część druga A 1850-1900: Twórczość muzyczna, Warszawa 2010, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition (Historia muzyki polskiej, V/2A)
- E. Szczepańska-Lange, Romantyzm, część druga B 1850-1900: Życie muzyczne w Warszawie, Wwa 2010, Narodowe Centrum Kultury, Sutkowski Edition (Historia muzyki polskiej, V/2B)
- Mieczysław Tomaszewski, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Poznań 1998 (PWM Kraków 2010), szczególnie: Część 5: Gatunki i utwory i Część 7: Styl, jego cechy i fazy
- Przemiany stylu Chopina, red. M. Gołąb, Kraków 1993
- Moniuszko. Kompendium, red. R.D. Golianek, Osoba i dzieło Stanisława Moniuszki we współczesnej perspektywie, PWM Kraków 2020
- portal "Dziedzictwo muzyki Polskiej", https://portalmuzykipolskiej.pl
Możliwe jest wskazywanie pomocniczej literatury przedmiotu do konkretnych tematów zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: