Z zagadnień historii muzyki 3106-ZAHIM-KON
Zajęcia mają charakter monograficzny. Ich tematyka chociaż może się zmieniać, generalnie dotyczyć winna zagadnień związanych z
badaniami nad szeroko pojmowaną historią muzyki od średniowiecza do wieku XXI, w nowoczesnym metodologicznie ujęciu i zgodnie z
najnowszymi ustaleniami w tej sferze. Celem zajęć jest przybliżenie studentom najważniejszych nurtów w aktualnych badaniach nad
historią muzyki, pokazanie najnowszych metod badań nad historią muzyki, a na tym tle – prezentacja najnowszych dokonań
wykładowców Instytutu Muzykologii UW w tym zakresie. Zajęcia mają służyć pielęgnacji klasycznie rozumianej muzykologii historycznej
na poziomie studiów magisterskich. Dobór tematyki zależy od autorskiego pomysłu wykładowcy.
W cyklu 2023Z:
Symfonie Ludwiga van Beethovena należą do kanonu najważniejszych dzieł w historii w muzyki światowej. Ewolucja tego gatunku w twórczości Beethovena odzwierciedla dynamikę przemian, jakie nastąpiły nie tylko w symfonice przełomu wieków XVIII i XIX, ale też uzmysławia drogi przejścia od estetyki klasycyzmu do estetyki romantyzmu. Każda z symfonii Beethovena stanowi swoisty kamień milowy w rozwoju tej formy, ale takie dzieła jak Symfonia „Eroica” (nr 3), V Symfonia c-moll, VI Symfonia F-dur „Pastoralna”, VII Symfonia A-dur i wreszcie IX Symfonia d-moll z jej kantatowym finałem zawierającym tekst „Ody do radości” F. Schillera traktowane były zarówno przez samego Beethovena, jak i jego następców jako swoiste studia możliwości estetycznych gatunku. Wzorce ustanowione przez Beethovena w jego symfoniach powielane były mniej lub bardziej twórczo przez cały wiek XIX, a nawet w wieku XX. Dlatego szczegółowe zapoznanie się z tymi kompozycjami pozwoli studentom lepiej zrozumieć mechanizmy rozwoju historii muzyki w wiekach XIX i XX, gdyż wpływu Beethovena na kolejne generacje kompozytorów nie sposób przecenić. Twórczość symfoniczna Beethovena omawiana będzie chronologicznie, w szerokim kontekście intelektualnym, historycznym i muzycznym, w jakim poszczególne dzieła powstawały. Ich omówienie uwzględniać będzie kwestie źródłowe, stylistyczne, światopoglądowe, kulturowe, teoretyczne, itd. Przybliżony i objaśniony zostanie specyficzny język dźwiękowy Beethovena. Słuchacze wykładu zostaną też wprowadzeni w podstawy teorii symfonii w wieku XIX, problematykę rozwoju orkiestry i orkiestracji, koncepcję allegra sonatowego i szerzej – formy sonatowej. Zajęcia będą ilustrowane partyturami oraz nagraniami CD w realizacjach najwybitniejszych dyrygentów i orkiestr. |
W cyklu 2024Z:
Przedmiotem zajęć w tegorocznej edycji są tradycje muzyczne dawnego Śląska rozpatrywane z perspektywy instytucji kultury, w których pielęgnowane były rozmaite formy sztuki dźwięku. Do instytucji najważniejszych dla pielęgnowania muzyki należały tam kościoły diecezjalne i zakonne, zbory ewangelickie i reformowane, kręgi humanistyczne i placówki dydaktyczne różnego szczebla, zespoły podlegające administracji miejskich magistratów oraz kapele książąt i dostojników hierarchów kościelnych. Wymienione instytucje kultury będą omawiane w perspektywie diachronicznej, co pozwoli na prześledzenie dynamiki historycznych procesów modyfikacji tradycji i wyciągnięcie wniosków. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
1. Zdobycie rozległej wiedzy na temat instytucji kultury muzycznej w perspektywie lokalnej i uniwersalnej;
2. Zdolność do konfrontowania zjawisk historyczno-muzycznych z różnych okresów historycznych i instytucji kultury;
3. Umiejętność analizowania i interpretowania tekstów źródłowych odnoszących się w różny sposób do historii muzyki.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach. Dopuszczone są 2 nieobecności w ciągu semestru niezależnie od przyczyny. Nadliczbowe nieobecności (maksymalnie 5) można zaliczyć pracą dodatową wskazaną przez prowadzącego. Zaliczenie nieobecności jest konieczne przed przystąpieniem do egzaminu.
Przedmiot kończy się egzaminem, na którym sprawdzana jest ogólna wiedza z zakresu omawianego podczas zajęć. Ocena z egzaminu jest oceną końcową przedmiotu.
Praktyki zawodowe
ND.
Literatura
Literatura dopasowana do realizacji przedmiotu w poszczególnych cyklach i podana jest w opisie przedmiotu w danyym cyklu.
W cyklu 2023Z:
Literatura ogólna: O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć. |
W cyklu 2024Z:
Gustav Bauch, Geschichte des Breslauer Schulwesens in der Zeit der Reformation, Breslau: Verein für Geschichte Schlesiens 1911 (Codex Diplomaticus Silesiae, 26); O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: