Wprowadzenie do muzykologii cyfrowej 3106-WMC-FO
Podstawowym celem kursu jest wprowadzenie studentów w historię
muzykologii cyfrowej, zapoznanie ich z potencjalnymi kierunkami rozwoju
tej dziedziny oraz różnymi orientacjami metodologicznymi. Studenci
poznają najważniejsze języki kodowania muzyki, takie jak Humdrum,
EsAC i MEI, a także narzędzia analityczne umożliwiające
zautomatyzowaną ekstrakcję danych analitycznych (m.in. music21, Music
Processing Suite, DiMCAT, Humdrum, HumdrumR).
W trakcie zajęć omówione zostaną kluczowe repozytoria cyfrowe i różne
rodzaje korpusów muzycznych, a także perspektywy badawcze
wynikające z ich eksploracji. Studenci zapoznają się z narzędziami
analitycznymi przeznaczonymi do analizy zbiorów muzycznych w
formacie Humdrum **kern i nauczą się wykorzystywać je zarówno do
analizy pojedynczych utworów, jak i porównawczej analizy obszernych
korpusów muzycznych.
Część praktyczna obejmie analizę najbardziej znanych zbiorów, takich
jak The Essen Folksong Collection, porównawczą analizę ballad z tego
zbioru oraz ballad zgromadzonych przez Oskara Kolberga
(zakodowanych w formacie EsAC w IS PAN), a także analizę korpusu
muzyki polifonicznej udostępnionej w pionierskim projekcie The Josquin
Research Project. Studenci przeanalizują również wybrane teksty
opisujące badania z wykorzystaniem metod komputerowych i powtórzą
zastosowane procedury analityczne przy użyciu narzędzi Humdrum.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci:
mają uporządkowaną wiedzę dotyczącą rysu historycznego muzykologii
cyfrowej,
mają świadomość roli polskich projektów naukowych w kształtowaniu
dziedziny,
znają główne kierunki rozwoju i najważniejsze korpusy muzyczne oraz
projekty cyfrowe,
znają najważniejsze badania naukowe z dziedziny muzykologii,
potrafią rozpoznać różne formaty kodowania muzyki, znają narzędzia
analityczne umożliwiające ich
zastosowanie w pracy badawczej,
znają podstawy kodowania w języku Humdrum **kern,
znają narzędzia analityczne HumdrumTools i HumdrumExtras i potrafią
zastosować je w praktyce,
potrafią połączyć wiedzę teoretyczną i praktyczną i zaplanować własne
proste projekty badawcze z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
Kryteria oceniania
Aktywność i obecność na zajęciach (dozwolone dwie
nieusprawiedliwione nieobecności, usprawiedliwione nieobecności nie
powinny przekroczyć 1/3 godzin)
Zaplanowanie projektu badawczego z wykorzystaniem narzędzi
cyfrowych Humdrum (postawienie pytania badawczego, zaplanowane
kroków analitycznych, dobranie odpowiednich komend, z zestawu
narzędzi Humdrum, pozwalających na przeprowadzenie niezbędnych
obliczeń)
Literatura
1. David Huron, “Lecture 3. Methodology: The New Empiricism:
Systematic Musicology in a Postmodern
Age,” in The 1999 Ernest Bloch Lectures, ed. David Huron (Berkeley:
University of California, 1999).
2. David Huron (1996). The Melodic Arch in Western Folksongs.
Computing in Musicology. 10.
3. Charles Inskip, and Frans Wiering, “In their own words: using text
analysis to identify musicologists'
attitudes towards technology” (paper presented at 16th International
Society for Music Information
Retrieval Conference, Malaga, Spain, October 26, 2015), 455-461.
4. Fabian C. Moss, “Transitions of Tonality: A Model-Based Corpus
Study” (PhD thesis, Lausanne,
Switzerland, 2019), Chapter III Mesoanalysis,
https://infoscience.epfl.ch/record/273178.
5. Nicolas Cook, and Craig Sapp, “Purely Coincidental? Joyce Hatto and
Chopin’s Mazurkas,” CHARM
Newsletter, May 2007,
https://charm.cch.kcl.ac.uk/redist/pdf/2007newsletter.pdf.
6. Vanessa Nina Borsan, Mathieu Giraud, Richard Groult. The Games
We Play: Exploring The Impact of
ISMIR on Musicology
7. International Society for Music Information Retrieval Conference
(ISMIR 2023), Nov 2023, Milano,
Italy. pp.474-481, ⟨10.5281/zenodo.10265344⟩
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: