Twórczość Fryderyka Chopina (moduł III) 3106-TWCHOP-KON
Podczas zajęć zostaną przedstawione najważniejsze gatunki muzyczne charakterystyczne dla twórczości Fryderyka Chopina. Zdobywanie wiedzy o twórczości kompozytora uzupełnimy wspólną lekturą i dyskusją na temat współczesnych interpretacji jego wybranych utworów. Zadaniem studentów będzie opanowanie podstawowych informacji na temat życia i twórczości kompozytora, a także wykonanie indywidualnego projektu dowolną techniką artystyczną podejmującego dialog z muzyką Chopina.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna najważniejsze fakty z biografii Fryderyka Chopina, gatunki muzyczne charakterystyczne dla jego twórczości oraz współczesne interpretacje jego wybranych utworów.
Student zabiera głos w dyskusji o interpretacjach wybranych utworów Fryderyka Chopina, potrafi rozpoznać je ze słuchu.
Student podejmuje twórczy dialog z dziedzictwem muzycznym Fryderyka Chopina.
Kryteria oceniania
Test wiedzy (50%): ocenia znajomość biografii Fryderyka Chopina, charakterystycznych gatunków muzycznych oraz współczesnych interpretacji jego utworów.
Projekt indywidualny (50%): twórcze zadanie, w którym student realizuje projekt w dowolnej technice artystycznej, podejmując dialog z dziedzictwem muzycznym Chopina.
Praktyki zawodowe
–
Literatura
1. Jean-Jacques Eigeldinger, Fryderyk Chopin, Warszawa 2008.
2. Mieczysław Tomaszewski, Fryderyk Chopin: człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 1998.
3. Mieczysław Tomaszewski. Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne, Warszawa-Kraków 2016.
4. Jeffrey Kallberg, Poza granice poznania Chopina, Warszawa 2013.
5. John Rink, Chopin. Koncerty fortepianowe, Warszawa 2015.
6. Dariusz Czaja, Woda, czas, płaszcz ciemnozielony. Muzyka i metafora, w: Idem: Znaki szczególne, s. 139–155.
7. Paweł Siechowicz, Chopin między literaturą i malarstwem. O literackim kontekście Ballady g-moll op. 23 i malarskiej interpretacji Poloneza-fantazji As-dur op. 61, w: Alina Borkowska-Rychlewska, Radosław Okulicz-Kozaryn (red.), Oddźwięki – odbicia – odcienie. Wiek XIX wobec sztuk, Poznań 2020.
8. Karol Berger, Chopin i rewolucja intelektualistów, „Zeszyty literackie” 109 (2010), s. 45–59.
9. Jakub Puchalski, Chopin, Kraków 2022.
10. Alan Walker, Fryderyk Chopin: a life and times, New York 2018.
11. Annik LaFarge, Chasing Chopin. A Musical Journey Across Three Centuries, Four Countries, and a Half-Dozen Revolutions, New York: Simon & Schuster 2020.
12. Chopin Forever, Google Arts & Culture: https://artsandculture.google.com/project/chopin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: