- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do Tristana i Izoldy Ryszarda Wagnera 3106-TRIZ-OG
Ryszard Wagner (1813-1883) należy do najważniejszych postaci nie tylko w historii muzyki, ale w historii kultury europejskiej w ogóle. Jego dramat muzyczny Tristan i Izolda stanowi szczytowe osiągnięcie na gruncie Wagnerowskiego dramatu muzycznego. To najbardziej emblematyczne dzieło Richarda Wagnera stanowi dokonanie szczególne w jego twórczości, a przez historyków muzyki traktowane jest jako przypadek ekstremalny, na swój sposób graniczny, i to nie tylko w dziejach opery, ale całej muzyki zachodniej.Wykład ma uświadomić słuchaczom przełomowość i historyczne znaczenie Tristana i Izoldy, które wiążą się przede wszystkim z faktami muzycznymi, jakie się w tym utworze dokonały, z jego wizjonerską, rewolucyjną koncepcją harmonii muzycznej, z jego nowatorstwem brzmieniowym, wreszcie z siłą i prawdą psychologicznego oddziaływania, jakiej opera nigdy wcześniej nie zaznała.
W trakcie wykładu przedstawione zostaną m.in.:
- źródła literackie dzieła i sposób ich przekształcenia i wykorzystania w ostatecznej wersji libretta;
- geneza dzieła i jego powiązanie z życiorysem kompozytora;
- kontekst filozoficzny i estetyczny epoki;
- koncepcja dramaturgii muzycznej dzieła;
- sposób realizacji koncepcji dramatu muzycznego w powiązaniu z twórczością teoretyczną Wagnera;
- koncepcja muzyczna i nowatorstwo harmonii dzieła;
- analiza akordu „tristanowskiego” i muzycznej przygrywki do dzieła;
- symbolika dzieła traktowana z perspektywy całościowej i szczegółowej;
- recepcja dzieła oraz jego znaczenie dla europejskiej kultury muzycznej po roku 1865;
- historia wykonań i realizacji scenicznych.
Podstawę analizy muzycznej Tristana i Izoldy stanowić będzie partytura utworu, analizy słuchowej – najlepsze wg prowadzącego nagrania dzieła utrwalone na płytach CD, analizy teatrologicznej – nagrania wybranych przedstawień dziełana płytach DVD.
Oczekiwane jest od słuchaczy zainteresowanie przedmiotem wykładu, podstawowe zrozumienie i akceptacja konwencji operowej oraz podstawowa orientacja w zakresie zapisu nutowego.
Zajęcia zakończą się rozmową zaliczeniową.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem uczestnictwa w wykładzie winno być przede wszystkim:
- szczegółowe zapoznanie się z dramatem muzycznym Ryszarda Wagnera Tristan i Izolda;
- rozpoznanie kontekstu ideowego, społecznego, kulturowego, estetycznego i historycznego Wagnerowskiego dramatu muzycznego;
- zrozumienie znaczenia dzieładla kultury europejskiej XIX wieku i dla współczesności;
- bliższe zapoznanie się z indywidualnym stylem kompozytorskim Ryszarda Wagnera.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie obecności na wykładach. Obecność na wykładach jest obowiązkowa i każdorazowa absencja wymaga usprawiedliwienia.
Materiał erudycyjny wymagany i egzekwowany podczas rozmowy zaliczeniowej obejmować będzie tematykę wszystkich odbytych wykładów i zadanych lektur.
Ocenie podlega:
1/ stan opanowania materiału przedstawionego podczas wykładów i opanowanego na podstawie zadanych lektur;
2/ umiejętność kojarzenia faktów, wyciągania wniosków, problemowe rozpatrywanie zagadnień.
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu (w języku polskim):Zdzisław Jachimecki, Ryszard Wagner, Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1973;
Joachim Köhler, Richard Wagner. Ostatni Tytan, Robert Reszke (tłum. polskie), Warszawa: Wydawnictwo KR;
Barry Millington (red.), Wagner Kompendium. Przewodnik po życiu i twórczości kompozytora, Weronika Jarzyńska, Anna Mikołajczak, Rafał Monita i in. (tłum. polskie), Kraków: Wydawnictwo astraia 2014;
Richard Wagner, Dramaturgia opery. Wybór pism z lat 1871-1879, Egon Voss (wybór, wstęp), Anna Igielska, Krzysztof Kozłowski (tłum. polskie), Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: