Od symbolizmu do modernizmu. Synteza sztuk w muzyce przełomu 3106-SymMod-F
Celem zajęć jest zapoznanie studentów / studentek ze zjawiskiem
syntezy sztuk w muzyce europejskiej przełomu XIX i XX wieku.
Przegląd problemowy tego zjawiska będzie służył pogłębieniu
wiedzy na temat pozamuzycznych inspiracji w muzyce
modernizmu. Na podstawie wybranych fragmentów lektur
wymienionych w literaturze przedmiotu studenci / studentki
będą omawiać przykłady modernistycznej syntezy sztuk w
ramach poszczególnych prądów artystycznych epoki: od zalążków
tej syntezy w postaci totalnego dzieła (dramatu muzycznego)
Richarda Wagnera, poprzez symbolizm, impresjonizm,
ekspresjonizm, aż po formację Młodej Polski w muzyce (w
ramach omawiania zjawiska na gruncie polskim). Poruszane
zostaną również dwa nieco „boczne” i zarazem oryginalne
zagadnienia: pojęcia secesji w muzyce oraz wybitnej twórczości
dwóch kompozytorów kręgu rosyjskiego – Modesta
Musorgskiego i Aleksandra Skriabina.
Zajęcia pomogą poszerzyć wiedzę dotyczącą kontekstów
pozamuzycznych w muzyce przełomu XIX i XX wieku, która była
silnie zakorzeniona w literaturze i malarstwie tego okresu oraz
stanowiła wyraz oryginalnych koncepcji syntezy sztuk rozumianej
w wielu przypadkach jako wręcz organiczna jedność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WG_01, WG_02, UW_01, UK_01, UK_03, UK_04, UO_01, KK_01,
KK_03
Po ukończeniu kursu student / studentka:
1. Umie scharakteryzować, na czym polega zjawisko syntezy
sztuk w muzyce przełomu XIX i XX wieku
2. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną w ramach prądów
artystycznych przełomu XIX i XX wieku
3. Umie scharakteryzować główne nurty artystyczne obecne
w muzyce modernizmu (symbolizm, impresjonizm,
ekspresjonizm, secesja itd.) oraz potrafi wyjaśnić, w jaki
sposób przejawiało się zjawisko syntezy sztuk w ramach
danego prądu artystycznego
4. Umie wskazać powiązanie europejskiej muzyki
modernizmu, w tym młodopolskiej, z innymi dziedzinami
sztuki
5. Zna najważniejszych twórców (kompozytorów) muzyki
modernizmu oraz rozpoznaje ze słuchu wybrane utwory
reprezentatywne dla omawianego nurtu.
Kryteria oceniania
W ramach zajęć wymagana jest obecność i aktywne uczestnictwo
w zajęciach, które będzie dodatkowo premowiane w ramach
ostatecznej oceny. Studenci / studentki mają prawo do dwóch
nieusprawiedliwionych nieobecności. Podstawą zaliczenia będzie
krótki test z wiedzy uzyskanej w toku zajęć oraz zaliczenie
słuchowe przeprowadzone na ostatnich zajęciach w semestrze.
Literatura
M. Trzęsiok, Muzyka doświadczenia. Eseje i studia, Kraków 2023.
C. Floros, Człowiek, miłość i muzyka, przeł. M. Trzęsiok, Kraków
2023.
S. Jarociński, Debussy a impresjonizm i symbolizm, Kraków 1966.
T. Baranowski, Idea ekspresjonistycznej syntezy sztuk w
twórczości Szkoły Wiedeńskiej XX wieku, „Przegląd
Muzykologiczny” 2002, nr 2.
M. Gmys, Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec
innych sztuk, Poznań 2013.
T. Baranowski, Problem secesji w muzyce, „Muzyka” 1995, nr 3
(158).
T. Malecka, Słowo, obraz i dźwięk w twórczości Modesta
Musorgskiego, Kraków 1996.
R. Wagner, Dramaturgia opery. Wybór pism z lat 1871–1879,
przeł. M. Kasprzyk, wstęp K. Kozłowski, wybór, oprac. i posłowie
do wydania niemieckiego Egon Voss, Gdańsk 2009.
Encyklopedia muzyczna PWM (wybrane hasła)
Wybrane, kilku(nasto)stronicowe fragmenty wymienionych
pozycji będą omawiane na poszczególnych zajęciach w
powiązaniu z tematyką danych zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: