Świat dźwięku i jego percepcja 3106-SDIP-F
Tematy wykładów
1. Dźwięk jako zjawisko fizyczne i zjawisko wrażeniowe
2. Budowa i funkcjonowanie narządu słuchu – część I
3. Budowa i funkcjonowanie narządu słuchu – część II
4. Percepcja dźwięku w świetle praw psychofizyki
5. Narząd słuchu jako analizator sygnałów akustycznych
6. Obrazy słuchowe
7. Cechy wrażeniowe dźwięku – głośność
8. Cechy wrażeniowe dźwięku – wysokość
9. Zjawiska czasowe w percepcji dźwięku
10. Barwa jako wielowymiarowa cecha wrażeniowa dźwięku
11. Słyszenie przestrzenne
12. Pamięć słuchowa
13. Materiał dźwiękowy muzyki
14. Osobliwości percepcji dźwięków muzycznych
15. Percepcja dźwięków mowy
16. Wpływ właściwości akustycznych pomieszczeń na percepcję dźwięku
17. Dźwięk w przekazie elektroakustycznym
18. Kryteria i metody oceny jakości dźwięku
19. Reżyseria dźwięku jako dziedzina sztuki
20. Zjawiska poznawcze w percepcji dźwięku
21. Hałas jako czynnik powodujący zagrożenia słuchu
22. Sposoby ochrony słuchu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Rozumienie podstawowych zjawisk akustycznych, fizjologicznych i psychologicznych odnoszących się do percepcji dźwięku. Rozumienie rozmaitych zjawisk odnoszących się do percepcji mowy oraz percepcji muzyki. Znajomość praktycznych sposobów zmniejszania zagrożeń słuchu powodowanych oddziaływaniem hałasu oraz oddziaływaniem dźwięków muzycznych.
Kryteria oceniania
Na ostatnich zajęciach zostanie przeprowadzony test zaliczeniowy, w formie pisemnej. Studenci otrzymają kilka pytań dotyczących zagadnień omawianych na wykładach.
Literatura
B. C. J. Moore – Wprowadzenie do psychologii słyszenia. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN (1999).
E. Ozimek – Dźwięk i jego percepcja: Aspekty fizyczne i psychoakustyczne. Warszawa-Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN (2002).
Studenci otrzymają materiały do wszystkich wykładów w formie prezentacji w programie Power Point
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: