Pracownia IV 3106-PRAC-IV
W ramach Pracowni IV w semestrze letnim roku ak. 2024/25 studenci będą pracowali nad
kształtowaniem i pogłębianiem umiejętności oraz nabywaniem kompetencji w zakresie
przygotowania wszelkiego rodzaju tekstów naukowych z zakresu muzykologii, formułowania
hipotez i pytań badawczych, argumentacji naukowej, debat naukowych itd., wyciągania
właściwych wniosków z lektur naukowych i formułowaniu prawidłowych konkluzji.
Zajęcia będą miały formę warsztatów, w trakcie których krytycznemu osądowi poddane
zostaną wybrane teksty muzykologiczne, zarówno ogólne, należące do kanonu polskiego
piśmiennictwa muzykologicznego, jak i specjalistyczne – głównie z zakresu historii muzyki
powszechnej, dopasowane profilem do potrzeb uczestników Pracowni IV. Studenci będą
wdrażani do przygotowywania podstawowych form tekstów w pracy naukowej, opracowując
m.in. streszczenia prac naukowych, formułując abstrakty wystąpień naukowych, pisząc
recenzje naukowe, przygotowując na piśmie modele wniosków (aplikacji) np. na
finansowanie badań naukowych (np. grantowych), wniosków stypendialnych, itp., a w tych
ramach ćwiczone będzie również prawidłowe stosowanie podstawowych elementów
tekstów naukowych, jak bibliografia, przypisy, indeksy, itp. Omówione też zostaną
zagadnienia związane z organizacją pracy badawczej w muzykologii i szerzej – w naukach o
sztuce. Zadane do czytania teksty naukowe będą również dyskutowane w ramach debat,
poddane one zostaną wymianie argumentów i stanowić będą punkt wyjścia do definiowania
istoty sporów naukowych.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabycie podstawowego warsztatu niezbędnego do właściwego formułowania i definiowania
problemów badawczych, do samodzielnego stawiania hipotez, do krytycznej analizy tekstów
naukowych z zakresu muzykologii i merytorycznej polemiki naukowej. Pracownia ma również
pomóc w sprawnym i rzetelnym formułowaniu argumentów naukowych zarówno w tekstach
pisanych, jak i w przekazie ustnym. Efektem uczestnictwa w Pracowni IV winno być też
przygotowanie warsztatowe do sprawnego ukończenia pracy magisterskiej spełniającej
wymogi stawiane tego typu pracom na Uniwersytecie Warszawskim.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu (oprócz obecności na zajęciach) będzie przygotowanie w
trakcie semestru kilku krótkich prac pisemnych stanowiących praktyczne wdrożenie form
tekstów naukowych omawianych w ramach Pracowni IV. Oceniana będzie trafność ujęcia
treści w ramach określonej formy tekstu, kreatywność, pomysłowość, styl pisania i
poprawność językowa.
Literatura
Umberto Eco i in., Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, przekład i aneks
Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
Roman Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, w: Roman Ingarden, Studia z
estetyki, t. 2, Warszawa: PWN 1958, s. 161–295.
Zofia Lissa, O istocie dzieła muzycznego, w: Zofia Lissa, Wybór pism estetycznych, Kraków:
Universitas 2008, s. 85–115.
Szczegółowe lektury zostaną dopasowane do indywidualnych potrzeb uczestników pracowni
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: