- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Organizacja muzyki w perspektywie interdyscyplinarnej 3106-OrgMuz-OG
Organizacja muzyki to proces o nieokreślonych początkach. Natchnienie, idea,
przypadkowe zestawienie usłyszanych dźwięków w świadomości twórców, owocują
słyszalnym i widzialnym efektem. Każda sytuacja muzyczna posiada znamiona
symbolicznej interakcji międzyludzkiej; jeśli muzyka sama w sobie nie posiada
żadnego znaczenia, to staje się jego nośnikiem w perspektywie indywidualnej i
społecznej. Celem zajęć jest koncentracja na szeroko zdefiniowanych praktykach i
procesach tworzenia i organizacji muzyki instrumentalnej. Tłem dla lektur i dyskusji
będzie zarówno „treść” muzyki (tożsamość dzieła muzycznego, charakter i kod,
„język muzyczny”) oraz samo wykonanie (proces interpretacji, specyfika, jakość).
Najważniejszym punktem, wokół którego będą ogniskować nasze analizy, jest
proces twórczy i organizacyjny, który prowadzi od muzycznej idei (proces jej
„wcielania się” w zapis lub instrukcję) przez jej publiczną prezentację (wykonanie w
ramach widowiska muzycznego) do recepcji (muzycy, krytycy, producenci,
publiczność). Chcemy zatem przyjrzeć się kilku zasadniczym wymiarom działań
muzyków oraz organizatorów muzyki, traktowanym jako specyficzna praktyka
artystyczna, zarówno z perspektywy teorii muzyki jako specyficznej formy
komunikacji, jak również praktyki społecznej, zanurzonej w kontekście organizacji jej
wykonania, dystrybucji jej zapisów, technologii gry oraz rejestracji, organizacji
publiczności, a przede wszystkim - „zestrojenia” jednostek - artystów, w zespoły, od
duetu po orkiestrę symfoniczną.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- ma pogłębioną wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w
Polsce i Europie
- rozumie istotne związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami
w życiu społecznym
- posiada umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i
narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej
- rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy
- czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując
wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe
Kryteria oceniania
Praca pisemna; aktywność na zajęciach.
Dopuszczalne są nieobecności bez względu na powód. Nadliczbowe nieobecności (maksymalnie 5) do zaliczenia w sposób wskazany przez prowadzącego zajęcia
Literatura
Dokładna lista lektur ustalona zostanie ze studentami podczas zajęć.
Poniżej kilka wybranych propozycji:
Arystoteles – Polityka;
W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] Tenże,
Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996;
P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Warszawa
2001;
J. Cage, Silence. Lectures and Writings, Hanover 1976;
A. Czech, Ordynaci i trędowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych,
Gdańsk 2013;
N. Elias, Mozart. Portet geniusza, Warszawa 2008;
W. Faulkner, Orchestra Interaction: Some Features of Authority in an
Artistic Organization, “The Sociological Quarterly”, 14 (1973), s. 147-157.
N. Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, Warszawa 2007;
R. Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków 1958 ;
S. McClary, Sexual Politics in Classical Music [w:] Taż, Feminine Endings.
Music, Gender, Sexuality, Minnesota 1991, s. 53-79;
L. Meyer, Emocja i znaczenie w muzyce, tłum. A. Buchner, K. Berger,
Kraków 1974;
T. Pinch, Why You Go to a Piano Store to Buy a Synthesizer: Path
Dependence and the Social Construction of Technology [w:] Path
Dependence and Creation, red. R. Garud, P. Karnoe, Mahwah 2001, s.
381-401;
Platon - Państwo, Prawa, Timajos;
G. Simmel, Psychological and Ethnological Studies on music [w:] The
Routledge Reader on The Sociology of Music, red. J. Shepherd, K. Devine,
Nowy York 2015;
J. Valdfogel, How Digitization Has Created a Golden Age of Music, Movies,
Books, and Television, „The Journal of Economic Perspectives”, 31 (2017)
P. van der Merve, Roots of The Classical: The Popular Origins of Western
Music, Oxford 2004;
I. Wagner, Producing Excellence: The Making of Virtuosos, New Yersey
2015;
I. Wagner, Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach
artystycznych i intelektualnych, „Przegląd socjologii jakościowej” 2005, nr
1, s. 20-40;
M. Weber, Rational and Social Foundations of Music [w:] The Routledge
Reader on The Sociology of Music, red. J. Shepherd, K. Devine, Nowy
York 2015, s. 43-49 (Tłumaczenie: M. Bucholc, „Stan Rzeczy” 1 (2013), s.
11-26).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: