Muzykologia performatywna (1) 3106-MuzP1-F
Zajęcia mają na celu aktywizację muzyczną przyszłych
muzykologów, ale także przygotowanie do pisania prac
dyplomowych realizujących metodologię muzykologii
performatywnej. Przeznaczone są zarówno dla osób aktywnie
grających, jak i tych, które grały w przeszłości, oraz tych,
pragnących rozpocząć naukę gry na wybranym instrumencie. Mile
widziane są także osoby śpiewające.
Zagadnienia:
1. Aktywne słuchanie: nauka gry ze słuchu
2. Improwizacja (w stylach, swobodna improwizacja)
3. Opracowanie i aranżacja wybranych utworów,
reprezentujących różne muzyki (różne gatunki, epoki,
tradycje)
4. Oswajanie rytmu (granie, improwizowanie i tworzenie w
metrach 5/4, 7/4, 11/4 etc.)
5. Partytury graficzne
6. Komponowanie z wykorzystaniem sampli dźwiękowych
7. Podstawy dyrygentury
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza ogólna:
- Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z
muzykologią performatywną (definicja, historia, główne
metody badawcze).
- Znajomość współczesnych trendów i narzędzi
wykorzystywanych w muzykologii performatywnej
Kompetencje w zakresie metodologii i badań
muzykologicznych:
- rozwój umiejętności w zakresie wykorzystania metodologii
performatywnej w badaniach muzykologicznych (łączenie
badań muzykologicznych z aktywnym udziałem w
procesie wykonawczym)
Kompetencje komunikacyjne:
- umiejętność współpracy w zespole wykonawczym
(poprzez pracę nad aranżacjami oraz wykonaniem
utworów)
- umiejętność praktycznego prezentowania/ ilustrowania
teoretycznej wiedzy muzykologicznej
Umiejętności praktyczne:
- podstawowe umiejętności w zakresie dyrygentury
(prowadzenie zespołów muzycznych, zarządzania
tempem, dynamiką oraz interpretacją utworów)
- umiejętność improwizowania
- umiejętności obsługi narzędzi do tworzenia muzyki
(oprogramowania do produkcji muzycznej)
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach
Literatura
Ryszard Borowski, Flecista jazzowy – interpretator, improwizator,
aranżer, kompozytor. Mały traktat osobisty. Warszawa:
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 2012.
Nicholas Cook, Beyond the score: Music as Performance, New
York: Oxford University Press, 2014.
Mantle Hood, The Challenge of „Bi-Musicality”, Ethnomusicology ,
May, 1960, Vol. 4, No. 2 (May, 1960), pp. 55–59.
Christopher Small, Musicking: The Meanings of Performing and
Listening (Music/Culture). Hanover : University Press of New
England, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: