- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Oblicza modernizmu w muzyce przełomu XIX i XX wieku 3106-ModMuz-OG
Epoka modernizmu w muzyce to czas przełomowych i wielorakich pod względem przemian języka muzycznego dokonań w twórczości kompozytorskiej, prowadzący od schyłku romantyzmu do awangardy lat dwudziestych i trzydziestych minionego stulecia. Tematyka poszczególnych zajęć, wypełnionych w dużej mierze poznawaniem i omawianiem wybranych utworów, dotyczy takich następujących kwestii szczegółowych jak między innymi: wprowadzenie do aktywnego odbioru dzieła muzycznego – elementy muzyki, definicja pojęcia modernizmu jako postawy estetycznej i okresu w historii muzyki, twórczość R. Wagnera, idea corresponadance des arts, Art. Nouveau w muzyce, impresjonizm i twórczość C. Debussy’ego i M. Ravela, fowizm w muzyce na przykładzie wczesnych dzieł. I. Strawińskiego, S. Prokofiewa i Beli Bartoka, ekspresjonizm i Szkoła Wiedeńska (A. Schoenberg i jego uczniowie), twórczość A. Skriabina, twórczość M Karłowicza jako patrona modernistycznego przełomu muzyce polskiej, Młoda Polska w muzyce, twórczość K. Szymanowskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Pogłębienie świadomego słuchania i czerpania z niego satysfakcji estetycznej;
Zapoznanie słuchaczy z historią i estetyką muzyki okresu modernizmu;
Poznanie genezy, stylu i znaczenia kilkunastu dzieł muzycznych, reprezentujących różne gatunki muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej epoki modernizmu.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, audytywna analiza dzieł muzycznych.
Kryteria oceniania: obecność i aktywność na zajęciach oraz zaliczenie w formie testu słuchowego polegającego na identyfikacji omawianych podczas zajęć utworów.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura podstawowa (podręczniki) :
Lissa Z., Zarys nauki o muzyce, Wstęp i komentarz Iwona Lindstedt, wydanie szóste, Warszawa-Rzeszów 2007 (lub poprzednie wydania); Kowalska M., ABC historii muzyki, Kraków 2001.
Lektury uzupełniające:
Baranowski T., Estetyka ekspresjonizmu w muzyce XX wieku, Białystok 2006; Baranowski T., Profile Skriabina. Szkice z poetyki twórczości, Białystok 2013; Jarociński S., Debussy a impresjonizm i symbolizm, Kraków 1976; Muzyka polska a modernizm, Kraków 1981.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: