Muzyka i obraz (moduł II) 3106-MUZOB-KON
Część zajęć zajmie przedstawienie historii muzyki filmowej, ze szczególnym uwzględnieniem bogatej tradycji hollywoodzkiej – od czasów kina niemego do lat
90.). Przedstawione zostaną tu relacje zachodzące między muzyką klasyczną a muzyką filmową (język, techniki, wzajemne wpływy), przyjrzymy się sylwetkom najważniejszych kompozytorów (m. in. M. Steiner, E. Korngold, F. Waxman, B. Kaper, M. Rozsa, E. Morricone, J. Goldsmith, J. Williams, Vangelis)
Istotnym elementem będzie lektura tekstów dot. estetyki muzyki filmowej (m. in. koncepcje T. W. Adorna i Z. Lissy).
Obok lektury wskazanych tekstów, na zajęciach prezentowane są i analizowane fragmenty filmów zawierających najważniejsze przykłady muzyki filmowej ("Metropolis", "Citizen Kane", "The Good, The Bad and The Ugly", "East of Eden", "Star Wars", "Chariots of Fire", "Rain Man", "Atonement", "Nóż w wodzie", "Podwójne życie Weroniki" i inne).
Część zajęć poświęcimy sztuce teledysku - jego historii, teorii, a także analizie wybranych przykładów autorskich (Michael Gondry, Spike Jonze i inni)
Trzecią część zajęć poświęcimy na relację między muzyką a okładką płytową (narzędzia analityczne M. Torzeckiego, przykłady mistrzów S. Thorgerson, J. Flora, A. Steinweiss)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Znajomość historii muzyki filmowej, mechanizmów nią rządzących, kluczowych momentów, głównych prądów i kierunków rozwoju. Znajomość biografii i twórczości najważniejszych kompozytorów muzyki filmowej.
Znajomość kluczowych dla muzyki filmowej filmów.
Znajomość teorii Zoffi Lissy i umiejętność zastosowania jej koncepcji do własnych badań
Umiejętność rozpoznania wskazanych tematów (kompozytor, film) z listy ważnych dla muzyki filmowej dzieł.
Znajomość historii teledysku. Umiejętność analizy tej formy audiowizualnej.
Znajomość historii okładek i umiejętność ich analizy
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać się będą: aktywność na zajęciach i praca zaliczeniowa lub test.
Praktyki zawodowe
ND
Literatura
Zofia LISSA "Estetyka muzyki filmowej", PWM, Kraków 1964
Alicja HELMAN "Rola muzyki w filmie", WAiF, 1964
Krzysztof KOMEDA-TRZCIŃSKI "Rola muzyki w dziele filmowym", "Kwartalnik Filmowy", 2/1961, s. 35-38.
Bohdan POCIEJ "Uwagi o muzyce filmowej", "Kwartalnik Filmowy", 6/1994 [lato], s.126-129
"Kwartalnik filmowy. Dźwięk, słowo, muzyka w filmie", 44/2003 r.
Mervyn COOKE "A History of Film Music", Cambridge University Press, 2008
Iwona SOWIŃSKA "Polska muzyka filmowa w latach 1945-1968", WUŚ, 2006
+
Marsha Kinder Teledyski a widz, [w:] Wiedza o kulturze, cz. IV: Audiowizualność w kulturze, WUW, Warszawa [różne wydania]
Sven E. Carlsson Audiovisual poetry or Commercial Salad of Images, Musiikin suunta 2/1999
Robart Pahlavi Bowie Rock Video ‘According; to Fredric Jameson w: Continuum: The Australian Journal of Media and Culture: Film, TV and the Popular, 1:2 (1987)
Mateusz TORZECKI, "Okładki płyt. Rzecz o wizualnym uniwersum albumów muzycznych", Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: