Muzyka i kino nieme 3106-MUZKN-F
1. Początki kina (ok. 1895-1905)
– muzyka mechaniczna
– wczesne próby synchronizacji ruchomych obrazów z muzyką
2. Nickelodeony (ok. 1905-1915)
– taperzy i zespoły kameralne
– muzyka improwizowana
– rola efektów dźwiękowych
3. Pałace kinowe (ok. 1915-1927)
– orkiestry kinowe
– muzyka kompilowana i partytury muzyczne
– serie wydawnicze i katalogi muzyki do filmów
– muzyczne arkusze dyrektyw
4. Kino nieme we współczesnej kulturze audiowizualnej
– festiwale kina niemego
– rekonstrukcje vs. nowe partytury
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza – student:
– zna podstawową terminologię muzyczną oraz filmową;
– ma świadomość kompleksowej natury języka filmowego oraz historycznej zmienności jego znaczeń;
– ma uporządkowaną wiedzę na temat głównych etapów rozwoju muzyki oraz jej form w epoce kina niemego.
Umiejętności:
– posiada umiejętność integrowania wiedzy z zakresu sztuki muzycznej oraz filmowej;
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz koncepcji teoretyków muzyki i filmu, a także formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze.
Kompetencje społeczne:
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, aktywnie uczestnicząc w dyskusji oraz uzasadniając swoje poglądy;
– ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę dalszego kształcenia w wybranym kierunku.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach (dyskusja, praca w grupie).
Zaliczenie testu końcowego, sprawdzającego wiedzę faktograficzną, problemową, a także znajomość wybranych filmów.
Literatura
Literatura obowiązkowa – wybrane rozdziały książek oraz artykuły:
– Anderson, Gillian B., The Presentation of Silent Films, or Music as Anaesthesia, “The Journal of Musicology”, Vol. 5, No. 2, 1987, s. 257-295.
– Cooke, Mervyn, A History of Film Music, Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
– Lubelski, Tadeusz, Iwona Sowińska, Rafał Syska (red.), Historia kina. Tom 1. Kino nieme, Kraków: Universitas, 2009.
– Sauer, Rodney, Photoplay Music: A Reusable Repertory for Silent Film Scoring, 1914-1929, “American Music Research Center Journal”, No. 8/9, 1998-99, s. 55-76.
Literatura uzupełniająca:
– Abel, Richard, Encyclopedia of Early Cinema, London – New York 2005.
– Altman, Rick, Silent Film Sound, New York: Columbia University Press, 2004.
– Anderson, Gillian B., Music for Silent Films, 1894-1929: A Guide, Washingotn, D.C.: Library of Congress, 1988.
– Lissa, Zofia, Estetyka muzyki filmowej, Kraków: PWM, 1964.
– Marks, Martin Miller, Music and the Silent Film. Contexts and Case Studies, 1895-1924, New York and Oxford: Oxford University Press, 1997.
– Płażewski, Jerzy, Język filmu, Warszawa: Książka i Wiedza, 2008.
– Wierzbicki, James, Film Music. A History, New York and London: Routledge, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: