Między staropolszczyzną a współczesnością (moduł III) 3106-MSW-KON
Motywem przewodnim konwersatorium będzie twórczość wybitnych artystów polskich, wykonawców i kompozytorów, którzy w okresie zaborów działali w różnych krajach Europy i promowali polską sztukę. Ważne znaczenie w ich dorobku mają charakterystyczne dla polskiej muzyki gatunki i ideowe wątki, zaczerpnięte z polskiej literatury, filozofii, życia społecznego i reprezentujące topos narodowy. Omówione i zaprezentowane zostaną dzieła Józefa Kozłowskiego, Antoniego i Apolinarego Kątskich, Henryka i Józefa Wieniawskich, Wiktora Każyńskiego, Teodora Leszetyckiego, Emila Młynarskiego, Henryka Pachulskiego, Feliksa Blumenfelda, Witolda Maliszewskiego i innych. Zagadnienia te zostaną ukazane na tle szerszej panoramy twórczości muzycznej epoki romantyzmu.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć jest przybliżenie wybranych zagadnień historii muzyki polskiej XVIII i XIX wieku. W sposób szczególny chcemy skupić się na zagadnieniach warsztatowych w badaniu muzyki i kultury muzycznej tego okresu – dlatego pojawią się m.in. elementy źródłoznawstwa (muzycznego i nie tylko), archiwistyki, neografii, genealogii, prasoznawstwa. Część zajęć odbędzie się w bibliotekach, archiwach i muzeach (m.in. w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, Bibliotece Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, Muzeum Fryderyka Chopina). |
W cyklu 2024L:
Celem zajęć jest przybliżenie wybranych zagadnień historii muzyki polskiej XVIII i XIX wieku. W sposób szczególny chcemy skupić się na zagadnieniach warsztatowych w badaniu muzyki i kultury muzycznej tego okresu – dlatego pojawią się m.in. elementy źródłoznawstwa (muzycznego i nie tylko), archiwistyki, neografii, genealogii, prasoznawstwa. Część zajęć odbędzie się w bibliotekach, archiwach i muzeach (m.in. w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, Bibliotece Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, Muzeum Fryderyka Chopina). |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia realizowane w formule konwersatoryjnej mają za zadanie nie tylko zaznajomienie studentów z ważnymi zjawiskami polskiej kultury muzycznej XIX wieku, ale także zachęcenie ich do podjęcia w przyszłości badań nad wypełnianiem wciąż licznych białych plam w jej historii i animowania przedsięwzięć mających na celu jej popularyzację.
Kryteria oceniania
– obecność;
– aktywny udział w zajęciach, w tym przygotowanie krótkiego referatu na podstawie wskazanej literatury przedmiotu;
– końcowe zaliczenie na ocenę: test pisemny.
W przypadku większej liczby nieobecności wymagane jest opracowanie dodatkowego materiału wskazanego przez prowadzącego (minimum 4 strony znormalizowane, przypisy oraz bibliografia).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
E. Chamczyk, Podbijając muzyczne centrum Europy: paryska dekada Apolinarego Kątskiego (1838-1848), „Muzyka” nr 4 (2018), s. 65-87.
Z. Chechlińska, Historia Muzyki Polskiej, t. V, cz. 1: Romantyzm 1795 – 1850, Warszawa 2013
H. Dorabialska, Polonez przed Chopinem, Warszawa 1938.
S. Dybowski, Słownik pianistów polskich, Warszawa 2003.
J. Mechanisz, Młynarski, Suwałki 1994.
I. Poniatowska, Romantyzm, cz. 2A: Twórczość muzyczna w drugiej połowie XIX wieku, Warszawa 2010
J. W. Reiss, Muzyka i muzycy polscy: Statkowski – Melcer – Młynarski – Stojowski, Łódź 1949.
R. Suchowiejko, Henryk Wieniawski: kompozytor na tle wirtuozowskiej tradycji skrzypcowej XIX wieku, Poznań 2005.
E. Szczepańska-Lange, Emil Młynarski życie i działalność w Warszawie i Wielkiej Brytanii do 1916 roku, Warszawa 2013.
S. Świerzewski, J. I. Kraszewski i polskie życie muzyczne XIX wieku, Kraków 1963.
Lista lektur będzie uzupełniana w trakcie zajęć.
W cyklu 2023L:
literatura zostanie podana na zajęciach |
W cyklu 2024L:
literatura zostanie podana na zajęciach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: