Muzyka a polityka (moduł VI) 3106-MP-W
Podczas zajęć przedstawiane są rózne przejawy związków muzyki z polityką, przy czym tematem przewodnim jest wykorzystywanie muzyki w celach propagandowych. Osnowę teoretyczną zajęć stanowią teksty dotyczące propagandy i polityki. Główne tematy to: (1) Muzyka i propaganda w kulturze, w tym kulturze popularnej; (2) Metodologia analizy propagandy; (3) Historyczne tropy związków muzyki i polityki; (4) Propaganda nazistowska a muzyka; (5) Wykorzystanie muzyki w propagandzie komunistycznej; (6) Współczesna dezinformacja i manipulacja z użyciem muzyki. Zagadnienia te są punktem wyjścia do samodzielnych analiz (case study) prowadzonych przez studentów, którzy przedstawiają je na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Poprzez analizę poszczególnych przypadków oraz lekturę tekstów teoretycznych studenci uczą się wnikliwej obserwacji mechanizmów perswazji, dezinformacji i propagandy wykorzystujących muzykę.
Kryteria oceniania
Składniki zaliczenia: (1) prezentacja wybranego studium przypadku dotyczącego powiązania muzyki i polityki; (2) pisemny esej rozważający ten (lub inny) przypadek; 3) udział w dyskusjach na zajęciach; (4) obecności.
Literatura
Lydia Goehr, Political Music and the Politics of Music, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, Winter, 1994, Vol. 52, No. 1, s. 99-112.
Garth S. Jowett, Victoria O’Donell, Propaganda and persuasion, London, New Dehli: Sage Publications, 1999.
Erik Levi, Mozart, Mozart and the Nazis: how the Third Reich abused a cultural icon, London: Yale University Press, 2010.
Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, przekł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka; red. nauk. Tomasz Goban-Klas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Katarzyna Naliwajek, Sounds of Apocalypse. Music in Poland under German Occupation. Berlin: Peter Lang, 2022.
Katarzyna Naliwajek, Weaponized Songs: Pro-Putin and Other Totalitarian Musical Propaganda, “Musicology Today” 21 (2024), https://sciendo.com/article/10.2478/muso-2024-0003
Anthony Pratkanis, Elliot Aronson, Wiek propagandy : używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przekł. Józef Radzicki, Marcin Szuster; red. nauk. Krystyna Skarżyńska, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
Sławomir Wieczorek, Na froncie muzyki: socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: