Muzyka a polityka (moduł VI) 3106-MP-W
Zajęcia mają na celu pokazanie relacji między polityką a muzyką w XVII, XVIII i pierwszej ćwierci XIX w. na przykładzie wybranych kompozycji m.in. A. Melaniego, A. Steffaniego, D. Scarlattiego, G. F. Händla, N. Porpory, A. Vivaldiego, G.A. Ristoriego, J.A. Hassego, J.D. Hollanda, M. Kamieńskiego, J. Stefaniego, J. Elsnera, K. Kurpińskiego, G Rossiniego, G Verdiego. Przedmiotem zajęć będą takie gatunki jak serenata, opera, kantata, oratorium. W trakcie zajęć zostanie przybliżony kontekst polityczno-historyczny wydarzeń, które stanowiły impuls do zamawiania u artystów wybranych kompozycji, postacie mecenasów-patronów, a także ich polityka kulturalna na gruncie muzyki i teatru muzycznego. W kolejności analizie zostaną poddane teksty librett, a także sposób w jaki kompozytorzy swoją muzyką dookreślali teksty poetów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dostrzeganie i rozumienie związków pomiędzy wydarzeniami politycznymi a tworzonymi w wiekach XVII-XIX kompozycjami; dostrzeganie takiej problematyki w kulturze europejskiej wybranego okresu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, lektury wybranych tekstów i tekstu zaliczeniowego obejmującego materiał z zajęć.
Literatura
Thomas McGeary, The Politics of Opera in Handel’s Britain, Cambridge 2013; Robert Hume, The Politics of Opera In Late Seventeenth-Century London, w: „Cambridge Opera Journal” 1998 nr 1, s. 15-43; M. Bucciarelli, Venice and the East: Operatic Readings of Tasso’s Armida in Early Eighteenth-Century Venice, w: Music as Social and Cultural Practice: Essays in Honour of Reinhard Strohm, red. M. Bucciarelli, B. Joncus, Woodbridge 2007; John Bokina, Opera and Politics. From Monteverdi to Henze, New Haven and London 1997; Aneta Markuszewska, Festa i muzykanadworzeMariiKazimierySobieskiej w Rzymie (1699-1714), Warszawa 2012; Maria Goloubeva, The Glorification of Emperor Leopold I in Image, Spectacle and Text, Mainz 2000; Alina Żórawska-Witkowska, Muzyka w barokowym ogrodzie: grandsdivertissements wersalskie – 1664, 1668, 1674, „Biuletyn Historii Sztuki” 2001 nr 1-4, s. 143-161; Alina Żórawska-Witkowska, Warszawska ‘Galatea’ (1628) – fakty i domysły, „Muzyka” 2003 nr 4, s. 95-118.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: