- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Ludowe tradycje wokalne na pograniczu wschodnim (polsko-litewsko-białoruskim) 3106-LTW-OG
Kurs ma charakter warsztatowy i jest adresowany do wszystkich zainteresowanych tradycyjną kulturą muzyczną. Podstawą do omówienia technik i stylów wokalnych wschodniego pasa przygranicznego będą stanowiły etnomuzykologiczne opracowania i artykuły, a także obszerna kolekcja nagrań dźwiękowych z terenów Suwalszczyzny, Podlasia, Poniemnia i Polesia.
Każde spotkanie będzie składało się z części teoretycznej oraz praktycznej. Każdy/a uczestnik/czka będzie miał/a możliwość przygotować, a następnie wykonać (zespołowo i/lub solowo) trzy wybrane pieśni.
Tematy zajęć:
1. Pogranicze - typologia i rodzaje. Wieloznaczność pogranicza. Wschodnie pogranicza: polsko-litewskie; polsko-białoruskie; polsko-ukraińskie. Zjawiska muzyczne na pograniczu wschodnim.
2. Suwalszczyzna - region etnograficzno-muzyczny. Historia badań nad muzyką tradycyjną Suwalszyzny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego.
3. Podlasie - region historyczny i etnograficzno-muzyczny. Wokalne tradycje cyklu obrzędowego. Przykłady solowej ekspresji muzycznej.
4. Poniemnie - uwarunkowania historyczno-kulturowe oraz wpływ na badania nad folklorem regionu. Repertuar pamiętany vs repertuar praktykowany. Powszechny repertuar tradycyjny.
5 Polesie - historia i podział etnograficzno-muzyczny. Makro- i mikroregiony. Rodzaje wielogłosowości. Obrzędowość rodzinna vs liryczne pieśni powszechne.
6. Głos jako narzędzie komunikacji. Podstawy emisji głosu przydatne do wykonania tradycyjnych pieśni. Metoda aktywnego słuchania. Techniki umuzykalniające.
7. Folklor muzyczny - wiedza ludu vs skodyfikowane opracowania. Ludowe tradycje muzyczne – terminy, zagadnienia, typologie. Przemiana roli i znaczenia tradycji muzycznych.
8. Współczesne wykonawstwo muzyki ludowej - panorama zjawisk, kierunki, tendencje. Współczesne odmiany i formy wykorzystywania folkloru muzycznego.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu uczestnik:
- zna podstawowe formy i gatunki muzyki tradycyjnej na
wschodnim pograniczu (polsko-litewskim, polsko-
białoruskim, polsko-ukraińskim)
- zna podstawy „dobrej” emisji głosu oraz potrafi
zastosować wybrane techniki wykonawcze w swojej
praktyce wokalnej,
- wymienia charakterystyczne dla poszczególnych regionów
etnograficzno-muzycznych cechy folkloru muzycznego
- potrafi wskazać różnice i podobieństwa elementów kultury
śpiewaczej pogranicza wschodniego,
- panuje nad formą pieśni w trakcie wykonania,
- potrafi wykonać wybrane gatunki pieśni i zaprezentować
wybrany styl, jak najdokładniej odwzorowując brzmienie,
dialekt,
- ma świadomość zmienności historycznej form i gatunków muzyki tradycyjnej.
Kryteria oceniania
- Obecność oraz aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność);
- Systematyczne przygotowywanie zadań domowych;
- Przygotowanie oraz wykonanie trzech pieśni (solowo i/lub zespołowo).
Literatura
Bielawski, Ludwik (red.), Podlasie. Część I. Teksty
pieśni obrzędowych. Warszawa 2012, s. 7–93.
Bielawski, Ludwik (red.), Podlasie. Część II. Teksty
pieśni powszechnych. Warszawa 2012, s. 24–47.
Ciecierska-Zajdel, B., Trening głosu. 2. wyd. Warszawa
2020.
Engelking, A., Golachowska, E., Zielińska, A. (red.),
Tożsamość – Język – Rodzina. Z badań na pograniczu
słowiańsko-bałtyckim. Warszawa 2008, s. 10–24.
Grozdew-Kołacińska, Weronika, Barwa głosu jako
kryterium konstruowania koncepcji stylu – do badań
nad ludowym śpiewem tradycyjnym w Polsce. W:
Etnomuzykologia na przełomie tysiącleci: historia,
teoria, metodologia / Etnomuzykolohiya na zlami
tycyacholit’: istoriya, teoriya, metodolohiya. Red.
Zbigniew Przerembski. Wrocław–Lwów 2015, s.
31–44.
Juzala, Gustaw, Semiotyka folkloru muzycznego
pograniczy polsko-litewskich. Kraków 2007 (wybrane
fragmenty).
Pokropek, Marian, Ludowe tradycje Suwalszczyzny.
Suwałki 2010, s. 275–286.
Tadić, Branko, Metody wspomagające zapamiętywanie
melodii. W: Śpiew tradycyjny — modele edukacji.
Doświadczenia polskie i serbskie. Red. Weronika
Grozdew-Kołacińska, Bartłomiej Drozd. Lublin 2027.
Tarasiewicz, Bogumiła, Mówię i śpiewam świadomie.
Podręcznik do nauki emisji głosu. 2014.
Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 3.
Hrodzienskaje Paniamońnie. Kniha 1, Minsk 2006.
Tradycyjnaja mastackaja kultura biełarusaŭ. Tom 4.
Bresckae Paliessie., Minsk 2008 (wybrane fragmenty).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: