Laboratorium muzyki nowej, w. i cw. (moduł IV) 3106-LABMUN
Wykład i ćwiczenia poświęcone zjawiskom charakterystycznym dla nowej muzyki w XX i XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem problemów warsztatowych, np. organizacji wysokości dźwięku, rytmu, formy, innowacji w zakresie technik instrumentalnych i wokalnych, wpływu nowych technologii na proces twórczy. Podczas zajęć zostaną wykorzystane multimedia. Przewidywane są spotkania z kompozytorami oraz dyskusje nad uwarunkowaniami i współczesną kondycją nowej muzyki.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w muzykologii w odniesieniu do nowej muzyki;
- posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zjawisk właściwych europejskiej i amerykańskiej nowej muzyce;
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji nowej muzyki.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach oraz związana z ich tematyką krótka praca pisemna.
Literatura
Wybór:
Antokoletz E., Muzyka XX wieku, Inowrocław 2009.
Cope D., Techniques of the Contemporary Composer, New York 1997.
Gołąb M., Muzyczna moderna w XX wieku, Wrocław 2011.
Griffiths P., Modern Music and After. Directions since 1945, Oxford 1981.
Lehman H., Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki, tłum. M. Pasiecznik, Warszawa 2016.
Nyman M., Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage’u, tłum. M. Mendyk, Gdańsk 2011.
Schaeffer B., Nowa muzyka: problemy współczesnej techniki kompozytorskiej, Kraków 1958.
Skowron Z., Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku, Warszawa 1989.
Skowron Z., Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995.
Taruskin R., The Oxford History of Western Music, Oxford 2005
(t. 4. The Early Twentieth Music; t. 5. The Late Twentieth Music).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: