Laboratorium muzyki nowej, w. i cw. (moduł IV) 3106-LABMUN
Zajęcia poświęcone są zjawiskom charakterystycznym dla nowej muzyki i ich przemianom w wiekach XX i XXI. Omawiane są środki organizacji wysokości dźwięku, rytmu, formy, innowacje w zakresie technik instrumentalnych i wokalnych, wpływ nowych prądów estetycznych i nowych technologii na proces twórczy. Podczas zajęć są wykorzystywane multimedia. Przewidywane są spotkania z kompozytorami oraz dyskusje nad uwarunkowaniami i współczesną kondycją nowej muzyki. Warsztatowy charakter zajęć o charakterze konwersatorium pozwala na prowadzenie praktycznych eksperymentów twórczych i improwizatorskich.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w muzykologii w odniesieniu do nowej muzyki;
- posiada wiedzę na temat zjawisk właściwych nowej muzyce;
- zna i rozumie wybrane metody kompozytorskie, sposoby opisu, analizy i interpretacji nowej muzyki.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach oraz związane z ich tematyką prace w postaci pisemnej (zapis nutowy) i dźwiękowej (np. w formacie mp3 lub wave), ewentualnie w postaci audiowizualnej (audio-wideo, np. w formacie mp4). Minimalna ilość prac zaliczających semestr, wynosi 2 krótkie (1-2') lub jedna dłuższa (3 min. i więcej). Alternatywny sposób zaliczenia to tekstowe prace semestralne w objętości minimum 9 stron, przygotowane zgodnie z podanymi przez wykładowcę wytycznymi edycyjnymi.
Literatura
Stefan Kostka, Materials and Techniques of Twentieth-Century Music, Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall, 2006.
David Cope, Techniques of the Contemporary Composer, New York: Schirmer, 1997.
Literatura pomocnicza (wybór):
Gena R. Greher, Jesse M. Heines, Computational thinking in sound: teaching the art and science of music and technology,
New York: Oxford University Press, 2014.
Vincent Persichetti, Twentieth century harmony: creative aspects and practice, London: Faber and Faber, 1978.
Bogusław Schaeffer, Wstęp do kompozycji, Kraków: PWM, 1976.
Skowron Z., Nowa muzyka amerykańska, Kraków: Musica Iagellonica, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: