- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kobiety i muzyka (XVII-XIX w.) 3106-KiM-OG
W XVII-XIX wieku muzykę komponowali przede wszystkim mężczyźni. Działo się tak z wielu powodów (np. dzięki łatwemu dostępowi do edukacji muzycznej i instytucji kreujących życie muzyczne). A mimo to, w minionych wiekach żyło i tworzyło wiele kobiet - kompozytorek, śpiewaczek, instrumentalistek. Ich nazwiska są coraz lepiej znane, ale nadal niewystarczająco. Za rzadko też współcześnie wykonuje się ich muzykę. Celem zajęć będzie więc prezentacja wybranych postaci kompozytorek (m.in. F. Caccini, B. Strozzi, E. Jacquet de la Guerre, A. Bembo, I. Leonarda, M. A. Walpurgis, M. L. Lombardini Sirmen, M. Martinez, H. de Montgeroult, M. Szymanowska, F. Hensel, C. Schumann, L. Farrence, L. Blahetka), instrumentalistek (najczęściej były nimi też kompozytorki), śpiewaczek (jak m.in. A. Renzi, G. Pasta, M. Malibran, P. Viardot). Podczas zajęć zostaną zaprezentowane również wybrane muzyczne salony prowadzone przez kobiety, a także pojedyncze przykłady, dla każdej z epok, portretów kobiecych stworzonych w dziełach wokalno-instrumentalnych (opera, oratorium).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Znajomość wybranych sylwetek muzyczek (XVII-XIXw.)
- Znajomość wybranych dzieł ich autorstwa
- Świadomość sytuacji kobiet zajmujących się sztuką, muzyką w minionych wiekach
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Zaliczenie pisemne na zakończenie zajęć
Literatura
Denis Arnold, Orphans and Ladies: the Venetian Conservatoires (1680-1790), w: “Proceedings of the Royal Musical Association” 1962-1963.
Bełza Igor, Maria Szymanowska, Kraków 1987.
Jane Bowers, The Emergence of Women Composers in Italy, 1566-1700, w: Women Making Music. The Western Art Tradition, 1150-1950, Urbana and Chicago, 1987.
Susan Cusick, Francesca Caccini at the Medici Court. Music and the Circulation of Power, Chicago 2009.
Rebecca Cybess, Women and Musical Salons in the Enlightenment, Chicago 2022.
Claire Fontijn, Desperate Measures. The Life and Music of Antoni Bembo, Oxford 2006.
Gwizdalanka Danuta, Muzyka i płeć, Kraków 2001.
Kelley Harness, Echoes of Women's Voices: Music, Art, and Female Patronage in Early Modern Florence, Chicago and London 2006.
Wendy Heller, Tacitus Incognito: Opera as History in < l’Incoronazione di Poppea>, w: “Journal of American Musicological Society” 1999, s. 39-96.
Markuszewska Aneta, Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety, Warszawa 2017.
Craig A. Monson, Disembodied Voices: Music and Culture in an Early Modern Italian Convent, Berkeley and Los Angeles 1995.
Muzyka fortepianowa w twórczości kompozytorskiej kobiet / pod redakcją Piotra Różańskiego.
Cecelia Hopkins Porter, Five Lives in Music. Women Performers, Composers, and Impresarios from the Baroque to the Present, Urbana 2012.
Julie Anne Sadie, Musiciennes of the Ancien Régime, w: Women Making Music. The Western Art. Tradition, 1150-1950, red. J. Bowers, J. Tick, Urbana and Chicago 1987.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: