Kobiety w operze - Griselda, Semiramide, Adelaide, Norma, Traviata i inne 3106-KOPER-F
W kulturze europejskiej chętnie tworzono katalogi, czy też literackie portrety, galerie słynnych kobiet. Wystarczy choćby przywołać dzieło Boccaccia, Christine de Pizan czy Jacopa Filippa Forestiego. Portrety te stanowiły nierzadko inspirację dla librecistów i kompozytorów operowych. Na zajęciach przyjrzymy się najbardziej popularnym sylwetkom jak Adelaide, Agrippina, Amazonki, Armida, Alcyna, Berenice, Dydona, Fredegunda, Kleopatra, Griselda, Ifigenia, Medea, Semiramide, Zenobia, ale też bohaterkom wybranych oper Mozarta, Belliniego, Verdiego i Pucciniego. Tematem zajęć będą zatem królowe, regentki i reprezentantki ludu, czarodziejki, wiedzmy i amazonki, ale też uciśnione niewinności, porzucone kochanki i wielbione żony, kobiety naiwne i rządne władzy, oddane i zdrajczynie.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- student poznaje historie wybranych postaci kobiecych, okresy największej popularności wybranych postaci, kontekst powstania wybranych dzieł
- pogłębia znajomość historii opery
- pogłębia znajomość twórczości wybranych kompozytorów
- poznaje historię opery z perspektywy kobiecej
Kryteria oceniania
wykład monograficzny z wykorzystaniem multimediów
Literatura
Bizzarini M., Griselda e Atalia: exempla femminili di vizi e virtu nel teatro musicale di Apostolo Zeno, niepublikowany doktorat 2008;
Christine de Pizan, Livre de la Cité des Dames, 1404-1405;
Fischer Ch., Self-Stylisation in a Ceremonial Context: Maria Antonia Walpurgis as "Talestri, regina delle amazzoni", w: Italian Opera in Central Europe, t. 1: Institutions and Ceremonies, red. M. Bucciarelli, N. Dubovy, R. Strohm, Berlin 2006.
Freeman D. E., La guerriera amante: Representations of Amazons and warrior queens in Venetian Baroque Opera, "Musical Quarterly" 1996 nr 3.
Markuszewska A., Queen of Italy, Mother of the Kings or Adelaide on Opera Stages: A Case Study of Adelaide (Rome 1723), in: Music Migrations in the Early Modern Age: People, Markets, Patterns and Styles, ed. Vjera Katalinič, Zagreb 2016, pp. 231-246;
Poizat M. The Angel's Cry. Beyond the Pleasure Principle in Opera, Ithaca and London 1992.
Rutherford S., Verdi, Opera, Women, Cambridge 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: