- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia polskich zespołów pieśni i tańca 3106-HPZ-OG
Zajęcia dedykowane są studentom, których zainteresowania
badawcze oscylują wokół muzyki ludowej, tańca, polskiej
kultury i przeobrażeń kulturowych wynikających ze zmian o
charakterze politycznym. Ze względu na podjętą
problematykę przedmiotu z obszarów nauk o sztuce oraz
nauk o kulturze charakter zajęć jest interdyscyplinarny.
Wstępem do tego kursu będzie krótki wykład wprowadzający
na temat genezy zespołów pieśni i tańca, kontekstu
kulturowego, w którym powstawały i przeobrażeń, jakim
uległy na przestrzeni lat. Pozostałe spotkania będą miały
formę konwersatorium, a na podstawie zadanych lektur
studenci będą mieli okazję do krytycznej analizy tradycji
przedstawiania folkloru na scenie, społecznych i politycznych
funkcji, które pełniły zespoły w poszczególnych okresach,
modelem przedstawiania folkloru i zespołów pieśni i tańca w
różnych tekstach kultury (filmy, debaty) oraz współczesnej
drogi promocji tych artystycznych inicjatyw. Studenci będą
mogli zastanowić się nad funkcjami ruchu amatorskiego w
zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego, czy poszukiwania
tożsamości. Uwieńczeniem zajęć będzie obejrzenie wybranego
koncertu lub spektaklu zespołu folklorystycznego lub
folkowego i napisanie recenzji tego wydarzenia przez pryzmat
zdobytej wiedzy.
Zajęcia mają na celu poszerzenie perspektywy badawczej
studentów zajmujących się muzyką, tańcem i polską kulturą, a
także rozwinąć umiejętność merytorycznego wypowiadania
się, przedstawiania swoich argumentów i erudycję studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- KW09 – ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury
muzycznej i orientację we współczesnym życiu muzycznym
- KU04 - potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury
muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i
interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod
umożliwiających określenie ich znaczeń, oddziaływania
społecznego, a także miejsca w procesie społeczno-
kulturowym
- KK02 - uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z
różnych mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot wymagana jest odpowiednia
frekwencja (dozwolone dwie nieobecności). Istnieje
możliwość odrobienia nieobecności. Przy ocenie będzie brana
pod uwagę sumienność w czytaniu proponowanych lektur i
merytoryczna aktywność podczas zajęć. Na zaliczenie
studenci będą mieli za zadanie napisać recenzję wybranego
koncertu/widowiska dowolnego zespołu folklorystycznego
lub folkowego.
Literatura
Andrzejak I., Taniec ludowy jako narzędzie socjalistycznej
propagandy na przykładzie filmu „Zimna wojna” Pawła
Pawlikowskiego w: Dziennikarstwo i Media t. 15, red. M.
Rydlewski, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2021, s. 37 –
49.
Hliniak K., Czy potrzebne nam jest polskie dziedzictwo
taneczne? W: Studia Choreologica vol. XIII, red. U. Loba-
Wilgocka, Instytut Choreologii w Poznaniu, Polskie Forum
Choreologiczne, Poznań 2012, s. 245 – 246.
Kubinowski D., Etnopedagogia taneczna w okresie
transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-
Skłodowskiej, Lublin 2002, s. 40 – 58 (Zmiana modelu
instytucjonalnej działalności kulturanej w Polsce; Od
demokratyzacji kultury do demokratyzacji kulturalnej; Od
zamkniętego centralizmu do otwartej decentralizacji; Od
ideologizacji i aksjologizacji do autonomii idei i wartości; Od
instrumentalizacji kultury do autentyczności w kulturze; Od
pracy kulturalno – oświatowej do animacji kultury), s. 85 – 89
(Istota folkloru tanecznego; Folklor taneczny: treść i zakres
pojęcia; Folklor taneczny jako element chłopskiej kultury
tradycyjnej), s. 107 – 120 (Oblicza i funkcje folkloryzmu
tanecznego; Folkloryzm taneczny: treść i zakres pojęcia;
Współczesne uzasadnienia kulturowe folkloryzmu tanecznego;
Główne nurty tanecznego ruchu folklorystycznego; Sceniczne
adaptacje folkloru tanecznego: od rekonstrukcji do styliacji).
Łosakiewicz J., Teperek R., Raport o tańcu ludowym w: I
kongres tańca. Raport, red. J. Hoczyk, J. Szymajda, Instytut
Muzyki i Tańca, Warszawa 2011, s. 151 – 186.
Nowak T., Tańce narodowe jako forma edukacji. Środowisko
warszawskie w XX w. w: Taniec w Warszawie – społeczeństwo,
edukacja, kultura, red. H. Raszewska-Kursa, Centrum Sztuki
Tańca w Warszawie, Warszawa 2018, s. 212 – 222.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: