Historia muzyki XX i XXI wieku 3106-HMXXiXXI
Tematyka wykładu obejmuje główne tendencje i zjawiska w muzyce XX wieku i współczesnej, w układzie chronologiczno-systematycznym. Zarysowane są charakterystyczne nurty, w tym modernizm, awangardy, neoklasycyzm i różne przejawy postmodernizmu, uwzględnione są również style indywidualne i przemiany w różnych etapach twórczości poszczególnych kompozytorów, a także przemiany w podejściu do systemu tonalnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Nabycie i systematyzacja wiedzy związanej z historią muzyki XX wieku i najnowszą; studenci poszerzają spektrum wiedzy o różnych zjawiskach historycznych i przejawach dźwiękowości i nabywają znajomość terminologii.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy sprawdzający poziom i usystematyzowanie nabytej wiedzy.
Literatura
- Elliott Antokoletz, Muzyka XX wieku, Inowrocław (Wydawnictwo Pozkal) 2009.
- Christoph Cox, Daniel Warner (red.), Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Warszawa (Wydawnictwo „Słowo, obraz, terytoria”) 2010.
- Maciej Gołąb, Dodekafonia. Studia nad teorią i kompozycją I połowy XX wieku. Bydgoszcz, 1987; Muzyczna moderna w XX wieku. Między kontynuacją, nowością a zmianą fonosystemu, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego) 2011.
- Maria Piotrowska, Neoklasycyzm w muzyce XX wieku. Warszawa (Akademia Teologii Katolickiej) 1982.
- Bryan R. Simms Music of the Twentieth Century. Style and Structure. Belmont, CA (Schirmer; Thomson Learning) 1996.
- Zbigniew Skowron, Teoria i estetyka awangardy muzycznej, Warszawa (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego) 1989.
- Z. Skowron: Nowa muzyka amerykańska, Kraków (Musica Iagellonica) 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: