Historia muzyki średniowiecza 3106-HMŚ
1. Ramy chronologiczne, ogólna charakterystyka i systematyka muzyki średniowiecza
2-3. Gatunki monodii gregoriańskiej
4. Twórczość paraliturgiczna okresu średniowiecza
5-6. Od początków wielogłosowości do twórczości szkoły Notre-Dame
7. Twórczość ars veterus
8. Liryka średniowiecza (trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy, twórczość w języki włoskim i hiszpańskim)
9. Twórczość świecka ars nova
10. Włoska twórczość epoki trecenta
11. Muzyka schyłku XIV i początku XV wieku
12. Teoria muzyki w średniowieczu
13. Instrumenty i muzyka instrumentalna w okresie średniowiecza
14. Twórczość Wysp Brytyjskich XIII-XV wieków
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu kursu:
1. zna podstawową terminologię muzykologii
2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych metodologii
3. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w muzykologii
4. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
5. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii
6. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
7. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla muzykologii w typowych sytuacjach profesjonalnych
8. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym
9. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
10. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Literatura
David Hiley, Chorał Kościoła Zachodniego, Kraków 2019
Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000
Richard H. Hoppin, Medieval Music, New York, 1978
John, Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 1997
Julia Jevdokimova, Istorija polifonii, Mnogogolosije srednevekovja X-XIV veka, Moskwa 1983
Jerzy Morawski, Teoria muzyki w średniowieczu, Warszawa 1979
Curt Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: