Historia teorii muzyki 2 3106-HITEM
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z wybranymi koncepcjami teoretyczno-muzycznymi od XVIII do XX wieku. Szczególna uwaga zwrócona będzie na kwestie związane z harmoniką i tonalnością, barwą i brzmieniem oraz strukturą formalną i składnią dzieła muzycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student jest zaznajomiony z najważniejszymi koncepcjami, które pojawiały się w teorii muzyki od XVIII do XX stulecia, jest też świadomy wpływu myśli teoretyczno-muzycznej na kształt kultury muzycznej tego czasu.
Kryteria oceniania
– obecność na zajęciach (studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności)
– końcowy egzamin
Literatura
Wybór:
– Music in European thought 1851–1912, red. Bojan Bujic, Cambridge 1988.
– Thomas Christensen, The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge-New York 2002.
– Józef M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, t. 3, Kraków 1990.
– Edward T. Cone., Teoria muzyki jako dyscyplina humanistyczna, „Muzyka” 1998 nr 3.
– Carl Dahlhaus, Co to znaczy „Historia teorii muzyki”?, „De Musica” 2005 nr 10.
– Alicja Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002.
– Joel Lester, Compositional Theory in the Eighteenth Century. Cambridge 1992.
– Elżbieta Witkowska-Zaremba, Historia wobec teorii: na marginesie historii teorii muzyki, „Muzyka” 2002 nr 3–4.
+ wybrane teksty źródłowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: