Historia amerykańskiego musicalu 3106-HISTAM-F
Celem niniejszego kursu jest przedstawienie studentom kompleksowego przeglądu
historii amerykańskiego teatru muzycznego, obejmującego okres od początku XIX wieku
do pierwszego ćwierćwiecza XXI wieku, a wszystko to w ramach przemian społecznych
i kulturowych społeczeństwa północnoamerykańskiego.
W pierwszej części kursu przyjrzymy się najważniejszym XIX-wiecznym gatunkom
teatru muzycznego (takim jak wodewil, burleska i minstrel show) oraz ich wpływowi na
musicale na Broadwayu pod względem elementów muzycznych (kształtowanie się stylu
amerykańskiej piosenki popularnej na początku XX wieku), a także aspektom tekstowym
i dramaturgicznym. Przedmiotem drugiej części semestru będzie omówienie
podstawowych form właściwych dla lat 1900-1965 – komedii muzycznej, operetki na
scenach amerykańskich oraz musical play. Omówiony zostanie rozwój gatunku od
wczesnych wielkich twórców musicali (Berlin, Kern, Gershwin) aż do okresu złotej
epoki musicalu amerykańskiego (Rodgers, Bernstein, Loewe). Współczesny teatr
muzyczny od 1965 roku będzie tematem trzeciej i ostatniej części semestru (musical
koncepcyjny, mega-musical, jukebox musical itp.). Omówiona zostanie ewolucja języka
literackiego i muzycznego w tym okresie. Skupimy się na problemach, które wpłynęły na
tematy muzyczne od lat 60-tych, a także w jaki sposób wpłynęło to na przeobrażenie się
języka muzycznego w teatrze muzycznym II poł XX wieku i początku XXI wieku. W tej
części skupimy uwagę na twórczości Stephena Sondheima, estetykom muzyki popularnej
oraz najnowszym koncepcjom twórczym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Studenci znają podstawową terminologię związaną ze szczegółowymi zagadnieniami musicalu
broadwayowskiego (K_W01)
2. na podstawie poznanej literatury muzycznej potrafią scharakteryzować istotne problemy związane z
musicalem amerykańskim i wyciągnąć krytyczne wnioski (K_W05)
3. rozumieją złożoność problemu analizy dzieła muzycznego (K_W05, K_W07)
Umiejętności:
1. Studencią potrafią dobierać i krytycznie oceniać teksty dotyczące amerykańskiego musicalu (K_U01)
2. potrafią analizować, z wykorzystaniem różnych metod, dzieła muzyczne (K_U02)
3. potrafią przygotować prezentację dotyczącą problematyki amerykańskiego teatru muzycznego (K_U06)
Kompetencje społeczne:
1.Studenci są gotowi do krytycznego odbioru treści związanych z amerykańskim teatrem muzycznym (K_K01)
2. doceniają bogactwo kultury związanej z życiem teatralnym w Stanach Zjednoczonych (K_K08)
3. są gotowi do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym (K_K10)
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (20%)
Test słuchowy (40%)
Test końcowy (40%)
Dopuszczalne 2 nieobecności bez względu na powód. Nadliczbowe nieobecnosci
(maksymalnie 5) do zaliczenia w sposób wskazany przez prowadzącego zajęcia. W
przypadku długotrwałych zwolnień lekarskich spowodowanych poważna sytuacją
zdrowotną - sposób zaliczenia nieobecności będzie wskazane przez prowadzącego.
Literatura
Artykuły i rozdziały z książek (wybrane):
1. Banfield, Stephen, Sondheim’s Broadway Musicals, University of Michigan
Press, Ann Arbor, 1993.
2. Bielacki, Marek, Musical: geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej,
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1994.
3. Block, Geoffrey, Enchanted Evenings: From „Show Boat” to Sondheim and
Lloyd Webber, Oxford University Press, New York & Oxford, 2009.
4. red. Everett, William A., Laird, Paul R., The Cambridge Companion to the
Musical, 2nd Edition, Cambridge University Press, Cambridge, 2008.
5. Fraser, Elizabeth The Dream Shattered: America’s Seventies Musicals, „Journal
of American Culture”, 1989, nr 12(3), s. 31–37.
6. Knapp, Raymond, The American Musical, and the Formation of National
Identity, Princeton University Press, Princeton & Oxford, 2005.
7. Miller, Scott, Sex, Drugs, Rock’n’Roll, and Musicals, University Press of
New England, Boston, 2011.
8. Swain, Joseph P., The Broadway Musical: A Critical and Musical Survey,
Oxford University Press, New York, Oxford, 1990.
9. Wolf, Stacy, Changed for Good: A Feminist History of the Broadway Musical,
Oxford University Press, New York, 2011.
10. Wollman, Elizabeth L., Theater Will Rock: A History of the Rock Musical, from
‘Hair’ to ‘Hedwig’, The University of Michigan Press, Ann Arbor, 2006.
Nagrania video:
1. Show Boat, wersja sceniczna, reż. Francesca Zambello, 2016.
2. Anything Goes, wersja sceniczna, reż. Ross MacGibbon, Kathleen Marshall,
2021.
3. Oklahoma!, wersja sceniczna, reż. Trevor Nunn, 1999.
4. West Side Story, wersja filmowa, reż. Robert Wise, Jerome Robins, 1961.
5. Hair, wersja filmowa, reż. Miloš Forman, 1979.
6. Pippin, wersja sceniczna, reż. David Sheenan, 1981.
7. The Rocky Horror Picture Show, wersja filmowa, reż. Jim Sherman, 1975.
8. Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, wersja sceniczna, reż. Terry
Hughes, Hal Prince, 1982.
9. Król Lew, animacja, reż. Rob Minkoff, Roger Allers, 1994.
10. Rent, wersja sceniczna, reż. Michael John Warren, 2008.
11. Hamilton, wersja sceniczna, reż Thomas Kail, 2020.
Nagrania audio:
Lista nagrań ok. 50 nagrań audio zostanie podana na pierwszych zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: