Harmonia 3106-HAR-F
Kurs obejmujący podstawową wiedzę z zakresu harmonii tonalnej ma na celu uporządkowanie i uzupełnienie wiadomości zdobytych przez studenta we wcześniejszych etapach oraz poszerzenie wiedzy o zagadnienia konieczne do realizacji wielu przedmiotów teoretyczno-muzycznych na poziomie studiów wyższych. Zakres realizowanych zagadnień obejmuje tematy związane z najistotniejszymi zagadnieniami dotyczącymi harmoniki tonalnej dominującej w okresie od baroku do późnego romantyzmu.
W pierwszej części semestru uczestnicy zapoznają się podstawowymi problemami dotyczącymi harmonii z wykorzystaniem diatoniki – konstrukcją akordów w układzie 4-głosowym, składnią harmoniczną, przewrotami, podstawowymi kadencjami, dźwiękami obcymi oraz akordami septymowymi. W drugiej części semestru podjęte zostaną bardziej zaawansowane problemy związane z m.in. następującymi zagadnieniem: akordami alterowanymi, alterowanymi akordami sekstowymi, zapożyczeniami z tonacji jednoimiennych oraz modulacją.
Program przedmiotu zakłada przygotowanie do realizacji zadań pisemnych i praktycznych w zakresie harmonizacji melodii, tworzenia konstrukcji harmonicznych, akompaniamentów, praktycznej realizacji progresji, kadencji, tworzenia własnych opracowań oraz analizy tekstów nutowych. Przedmiot również przygotowuje studenta do pracy przy użyciu dwóch systemów zapisu i analizy harmoniki funkcyjnej wykształconej na kanwie analizy Roman numeral analysis.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Studenci znają podstawową terminologię związaną ze szczegółowymi zagadnieniami harmonii tonalnej (K_W01)
2. na podstawie poznanej literatury muzycznej potrafią scharakteryzować istotne problemy związane z harmonią i wyciągnąć krytyczne wnioski (K_W05)
3. rozumieją złożoność problemu analizy dzieła muzycznego (K_W05, K_W07)
Umiejętności:
1. Studencią potrafią dobierać i krytycznie oceniać materiały dotyczące harmoniki tonalnej (K_U01)
2. potrafią analizować, z wykorzystaniem różnych metod, dzieła muzyczne (K_U02)
3. potrafią przygotować prezentację dotyczącą problematyki harmoniki tonalnej (K_U06)
Kompetencje społeczne:
1.Studenci są gotowi do krytycznego odbioru treści muzycznych w okresie od baroku do późnego romantyzmu (K_K01)
2. doceniają bogactwo kultury muzycznej związanej z okresem od baroku do późnego romantyzmu (K_K08)
3. są gotowi do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym (K_K10)
Kryteria oceniania
Prace pisemne realizowane w trakcie zajęć (20%)
Prace pisemne realizowane poza zajęciami (20%)
Aktywność na zajęciach (10%)
Zaliczenie końcowe – praca pisemna (50%)
W trakcie trwania kursu możliwe są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Jeśli liczba nieobecności zostanie przekroczona będzie możliwość odrobienia absencji podczas dyżurów. Powyżej 5 nieobecności w semestrze wiązać się będzie z brakiem zaliczenia
Literatura
1. J. P. Clendinning, E. W. Marvin, The Musician’s Guide to Theory and Analysis, 3rd edition, W.W. Norton & Company, New York & London, 2016.
2. S. Kostka, B. Almén, Tonal Harmony with the Introduction to Post-Tonal Music, 9th edition, McGraw Gill, New York, 2024.
3. J. Solomon, Music Theory Essentials: A Streamlined Approach to Fundamentals, Tonal Harmony, and Post-Tonal Materials, Routledge, New York, 2019.
W cyklu 2025Z:
1. J. P. Clendinning, E. W. Marvin, The Musician’s Guide to Theory and Analysis, 3rd edition, W.W. Norton & Company, New York & London, 2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: