Historia amerykańskiego musicalu filmowego w XX w. 3106-HAMF-F
Wykład fakultatywny poświęcony jest zjawiskom związanym z rozwojem kina muzycznego od "Śpiewaka jazzbandu" z roku 1927, aż do najnowszych zjawisk takich jak seriale muzyczne. Częściowo wykład poświęcony zostanie teatralnej proweniencji musicalu, a także analizie porównawczej musicalu scenicznego i filmowego w zakresie formy i orkiestracji. Istotny element stanowić będzie również historia przemian estetycznych w zakresie stylu muzycznego.
Wykaz zagadnień:
1. Źródła musicalu: gatunki sceniczne w XIX i XX w.
2. Początki kina dźwiękowego
3. W służbie propagandy: musical w latach 1939-1945
4. Złota era musicalu: forma zintegrowana Rodgersa i Hammersteina
5. Orientalizm w kinie muzycznym
6. Musical rockowy lat 60.
7. Opera pomiędzy uszami: ekranizacje concept albumów i rock oper
8. Lata 70.: musical koncepcyjny
9. Mockument muzyczny
10. Sung-through musical: Stephena Sondheim i Andrew Lloyda Webber
11. Muzyczna konfekcja: jukebox musical, musicale Disneya
12. Najnowsze trendy: serial muzyczny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Ma świadomość w jaki sposób formowały się gatunki w amerykańskim kinie muzycznym
2. Rozpoznaje różne gatunki sceniczne występujące w twórczości amerykańskiej na przestrzeni XX w.
3. Rozumie procesy kształtowania się musicalu w kontekście społecznym i kulturowym
Kryteria oceniania
1.Kolokwium zaliczeniowe dwuczęściowe:
I. Sprawdzian wiedzy z zakresu historii musicalu filmowego
II. Sprawdzian słuchowy (lista z ok. 100 przykładami zostanie przekazana na pierwszych zajęciach)
2. Ocena ciągła aktywności
3. Obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
Literatura
Literatura zalecana:
Bielacki, Marek – Musical. Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1994.
Block, Geoffrey – Enchanted Evenings. The Broadway Musical from Show Boat to Sondheim and Lloyd Webber, Oxford University Press, 2009.
Elicker, Martina – Rock Opera – Opera on the Rocks?, [w:] Word and Music Studies, „Essays in Honor of Steven Paul Scher on Cultural Identity and the Musical Stage, red. S.M. Lodato, S. Aspden, W. Bernhard, Rodopi, Amsterdam – New York, 2002, s. 299-314.
John C. Tibbets – Composers in The Movies: Studies in Musical Biography, Yale University Press, New Haven&London, 2005.
McGill, Graig – ‘It might have been sophisticated film music’: The role of the orchestra in stage and screen versions of Sweeney Todd, the Demon Barber of Fleet Street, Studies in Musical Theatre, Vol. 8, Number 1, 2014, s. 5-26
Nicholls, David – Virtual Opera, or Opera between the Ears [w:] Journal of the Royal Musical Association, vol. 129, No. 1, 2004, s. 100-142.
Red. Abel, Richard; Altman, Rick – The Sounds of Early Cinema, Indiana University Press, 2001.
Red. Altman, Rick – The American Film Musical, Indiana University Press, 1989.
Skotarczak, Dorota – Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Montevideo, Wrocław, 2002.
Wollman, Elizabeth – The Theater Will Rock, The University of Michigan Press, Ann Arbor, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: