Etnomuzykologia 3 3106-ETNOM3
Tematy kursu etnomuzykologii 1 i 2, poświęcone tradycjom i współczesnej kulturze muzycznej Polski i Europy, są w trzecim kursie rozszerzone o cztery zagadnienia: 1) zjawiska współczesne (popularne, profesjonalne) kultury muzycznej wykorzystującej tworzywo etniczne (folk, ethno-pop, folk-jazz i in.), z uwzględnieniem poszczególnych twórców i zespołów; 2) kultury muzyczne mniejszości narodowych w Polsce i pograniczy etnicznych na podstawie zarówno źródeł historycznych, literatury przedmiotu, jak i współczesnego życia muzycznego codziennego oraz festiwalowego, z uwzględnieniem istniejącej dyskografii; 3) etnomuzykologia miasta, urbanethnomusicology(muzyka uliczna, tradycje etniczne w miejskim kontekście, muzyka w kontekście migracji);4) tradycje lokalnego śpiewu religijnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych nadal zwyczajów religijnych (np. śpiewy wielkopostne, majowe, procesje Bożego Ciała).
5) Problematyka nacjonalizmów muzycznych, 6) Badania nad udziałem kobiet w życiu muzycznym oraz specyficznym traktowaniem płci w praktyce muzycznej, 7) Perspektywa historyczna w badaniach etnomuzykologicznych, 8) Etnomuzykologia stosowana
Ponadto studium najnowszej literatury etnomuzykologicznej krajowej i zagranicznej oraz wybrane filmy etnomuzykologiczne z XX/XXI w., szczególnie poświęconej wskazanym zagadnieniom.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem etnomuzykologii 3 jest rozszerzenie wiedzy o współczesnych przemianach tradycji muzycznych tak, aby współtworzyć nieobecną w kursie muzykologii socjologię muzyki, charakteryzującej się długim okresem zakorzeniania i szerokim kontekstem społecznego funkcjonowania
Kryteria oceniania
aktywny udział i kolokwium pisemne z ćwiczeń oraz egzamin ustny
Praktyki zawodowe
Fakultatywne praktyki terenowe
Literatura
Ludwik Bielawski: Tradycje ludowe w kulturze muzycznej, Warszawa 1999;Weronika Grozdew-Kołacińska(red.): Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, Warszawa 2014.Tomy roczników etnomuzykologicznych “Yearbook of the International Council for Traditional music”. P. Dahlig (red.):Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission, Warsaw 2009. P. Dahlig (red.): Folklor muzyczny w Polsce.Suplement do podręcznika Jadwigi Sobieskiej Polski folklor muzyczny, Warszawa 2006. Prace monograficzne i artykuły na temat muzyki folkowej.
Shadows in the Field. New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology, Gregory F. Barz and Timothy J. Cooley, Oxford 2008,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: