Etnomuzykologia 1 3106-ETNOM1
Podstawowym założeniem jest wprowadzenie studentów w historię etnomuzykologii oraz zapoznanie z podstawowymi kierunkami zainteresowań i orientacjami metodologicznymi. W tym celu studentom przedstawiane są wybrane postaci z dziejów zainteresowań muzyką tradycyjną oraz wybrane ich teksty, które po samodzielnej lekturze zostają poddane omówieniu. Dodatkowo, studenci są zapoznawani z wybranymi przykładami nagrań muzyki badanej przez przedstawiane postaci. Przykłady te również zostają omówione podczas zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.zna podstawową terminologię muzykologii
2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych metodologii
3. ma podstawową wiedzę o powiązaniach muzykologii z innymi naukami
4. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w muzykologii
5. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury muzycznej właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych muzykologii
6. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
7. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
8. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii
9. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
10. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla muzykologii w typowych sytuacjach profesjonalnych
11. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
12. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
13. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- kolokwium końcowe.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
The Garland Encyclopedia of World Music, Routledge: New York, London 1998-2002; S. Żerańska-Kominek, Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii, Warszawa 1995; A. Czekanowska, Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Warszawa 2008;
Poza powyższymi pracami istotną rolę odegrają wybrane do omówienia podczas zajęć lektury – zestawy lektur zmieniają się w poszczególnych latach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: