Cyfrowe edycje muzyczne 3106-CEMUZ-F
Przedmiotem zajęć będzie problematyka edycji cyfrowych ze
szczególnym uwzględnieniem edycji krytycznych. Omówione będą
założenia klasycznego edytorstwa muzycznego oraz ich zastosowanie w
edycjach cyfrowych. Szczegółowo poruszone będą kwestie różnic
pomiędzy tradycyjnymi edycjami krytycznymi i edycjami cyfrowymi.
Student zapozna się z najpopularniejszymi edytorami muzycznymi
(Dorico, Sibelius, MuseScore) oraz edytorami webowymi
(VerovioHumdrumViewer) a także oprogramowaniem Open Source
służącym do renderowania partytur na podstawie kodu źródłowego. W
czasie kursu omówione zostaną różne formaty cyfrowej notacji
muzycznej (MusicXML, MEI, MIDI, EsAC) i ich użyteczność w różnych
zastosowaniach. Głównym elementem zajęć będą reguły i składnia
formatu notacji cyfrowej Humdrum, wraz z ćwiczeniami praktycznymi.
Studenci proszeni są o przygotowanie własnych komputerów
przenośnych wyposażonych w system operacyjny Windows 10 v. 1903
lub wyższa, Linux (Mint v. 21 lub wyższa, Ubuntu 18.04 lub wyższa) lub
MacOS. W przypadku, gdy studenci zainteresowani rejestracją nie są w
stanie spełnić tego warunku, prosimy o kontakt z dyr. ds. studenckich IM
celem uzyskania pomocy. Komputer powinien mieć też dostęp do
internetu. W miarę możliwości należy zadbać o zainstalowanie i
skonfigurowanie certyfikatu, umożliwiającego dostęp do sieci eduroam.
Do odbycia kursu niezbędna jest też znajomość zapisu nutowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student wie, jakie są typy edycji nutowych i potrafi wskazać
podstawowe różnice metodologiczne.
Student wie, czym jest cyfrowa edycja muzyczna i czym różni
się od tradycyjnych edycji.
Student zna oprogramowanie do tworzenia edycji nutowych i
cyfrowe formaty notacji muzycznej
Student zna zasady składni formatu Humdrum
Student wie, jak tworzyć metadane i jak budować zbiory danych
muzycznych
Umiejętności
Student potrafi zakodować w formacie Humdrum złożoną
kompozycję muzyczną
Student umie stosować narzędzia automatyzujące pracę
edytora
Student potrafi zastosować narzędzia należące do aparatu
krytyki źródła
Student potrafi tworzyć i przeszukiwać metadane plików
Kryteria oceniania
Obecność: dopuszczalne są dwie nieobecności
(usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione). Każda kolejna
nieobecność, ale nie więcej niż trzy w ciągu semestru, będzie
musiała zostać odrobiona. W przypadku dłuższych nieobecności
konieczny jest kontakt z prowadzącymi.
Zaliczenie: na podstawie przedstawionej pracy semestralnej.
Literatura
Caldwell, John, Editing Early Music, Oxford 1985.
Huron, David, Sapp, Craig Stuart, Humdrum, the humdrum
toolkit for computational music analysis,
https://www.humdrum.org
Grier, James, The critical editing of music: History, method and
practice, Cambridge 1996.
Pugin, Laurent, Iwaszko, Jacek, Cyfrowe Generowanie Partytur
Kompozycji Fryderyka Chopina, “Studia Chopinowskie” t. 11, nr
1 (2024), s. 48–67, https://doi.org/10.56693/sc.137
Konik, Marcin, Sapp, Craig Stuart, Iwaszko, Jacek, Polish Music
Heritage in Open Access, “Journal of New Music Research”,
https://doi.org/10.1080/09298215.2025.2487093
Ricciardi, Emiliano, Sapp, Craig Stuart, Editing madrigals in the
digital age: The tasso in music project, w: Music encoding
conference proceedings, red. Elsa De Luca, Julia Flanders, s.
25–40, https://doi.org/10.17613/17a5-2b65
Sapp, Craig Stuart, Verovio Humdrum Viewer Documentation,
https://doc.verovio.humdrum.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: