Bach i jego Missa tota 3106-BACH-F
Msza h-moll (BWV 232) to najbardziej uniwersalne i jednocześnie najbardziej zagadkowe dzieło J.S. Bacha. Nie rozpoznano dotychczas w pełni historii powstania tego utworu. Nie wyjaśniono też, w jakim celu powstał. W lipcu roku 1733 Bach załączył głosy ustępów mszalnych Kyrie i Glorii (które na wspólnej okładce określił mianem Missa) do swojego podania o tytuł nadwornego kompozytora Jego Królewskiej Wysokości i Książęcej Mości Elektora Saskiego Fryderyka Augusta II (od października 1733 króla polskiego Augusta III). Partyturę Missy Bach zachował dla siebie i rozbudował pod koniec lat 40-tych XVIII w. do pełnego cyklu mszalnego. Nic nie wiadomo o ewentualnych wykonaniach Missy za życia kompozytora. W trakcie wykładu przedstawiony zostanie najnowszy stan badań w tych sprawach. Zostaną też przybliżone okoliczności powstania pozostałych części ordinarium i zestawienia ich w całość nazywaną czasami po śmierci Bacha „Wielką mszą” (nawet „wielką mszą katolicką”). Podjęta też zostanie próba odpowiedzi na następujące pytania czy Msza h-moll w swoim ostatecznym kształcie miała jakiś cel praktyczny i jak interpretować zidentyfikowane we Mszy parodie. Podczas wykładu zostanie dokonany też przegląd zastosowanych w dziele technik kompozytorskich, form i stylów, a ich wystąpienie zostanie też wyjaśnione pod kątem możliwych znaczeń symbolicznych.
Podstawę analizy muzycznej Mszy h-moll stanowić będzie faksymile kompozytorskiego rękopisu dzieła i jego współczesna edycja krytyczna, a wykład będzie ilustrowany najlepszymi wg prowadzącego nagraniami dzieła utrwalonymi na płytach CD.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Efekty kształcenia
- szczegółowe zapoznanie się z genezą i kontekstem historycznym powstania Mszy h-moll,
- zrozumienie sensu dzieła w szerokim kontekście kulturowym, politycznym i społecznym czasów Bacha,
- głębsze poznanie samej twórczości Johanna Sebastiana Bacha,
- poznanie historii recepcji Mszy h-moll od XVIII wieku do współczesności,
- przyswojenie umiejętności słuchania analitycznego i kontekstowego,
- poznanie metod i narzędzi badawczych właściwych dla muzykologii historycznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu odbędzie się na podstawie obecności na wykładach.
Materiał erudycyjny wymagany podczas rozmowy zaliczeniowej obejmować będzie tematykę wszystkich odbytych wykładów i zadanych lektur.
Ocenie podlegać będzie stan opanowania materiału przedstawionego podczas wykładów i opanowanego na podstawie zadanych lektur oraz umiejętność problemowego rozpatrywania zagadnień.
Literatura
Christoph Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczony, Warszawa 2012
Yo Tomita (red.), Exploring B-Minor Mass, Cambridge 2013
John Butt, Mass in B Minor, Cambridge 1992
Szymon Paczkowski, Styl polski w muzyce Johanna Sebastiana Bacha, Lublin 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: