- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
“Born in U.S.A.”: wątki społeczno-polityczne w amerykańskiej muzyce popularnej 3106-AmPop-OG
Celem tego kursu jest dokonanie analizy, w jaki sposób muzyka odnosi się do
kwestii społecznych i politycznych w kulturze amerykańskiej. Zakres
geograficzny i czasowy naszych badań obejmie muzykę popularną tworzoną w
Stanach Zjednoczonych Ameryki od XIX wieku, kiedy to na gruncie
amerykańskim pojawiły się najwcześniejsze zapisy nutowe, do ostatniej dekady
XXI wieku.
Różne gatunki muzyki popularnej są kluczowymi elementami konstruowania
tożsamości w życiu politycznym i społecznym. Punk, rap, a historycznie folk i
blues były częścią pośredniego i bezpośredniego sposobu wyrażania prywatnych
poglądów na społeczeństwo, politykę krajową i międzynarodową, a także
platformą dla różnych społeczności, mniejszości i grup politycznych.
Dlatego też podczas niniejszego kursu skupimy się na kwestiach społeczno-
politycznych w muzyce popularnej od XIX do XXI wieku - przeanalizujemy
werbalne i literackie elementy piosenek (tj. podwójne znaczenia w spirituals,
język protest songów, idiosynkrazje gatunkowe), ale także skoncentrujemy się na
cechach muzycznych poszczególnych gatunków (tj. melodia, barwa, rytm).
Całość zostanie osadzona w historii przemian społecznych i politycznych Stanów
Zjednoczonych Ameryki w ciągu ostatnich 200 lat.
Tematy zajęć
1. Muzyka popularna w XIX wieku: wczesne formy pieśniarskie w Stanach
Zjednoczonych Ameryki.
2. Spirituals i blues: głęboko zakorzeniona rewolucja.
3. Folk (I): socjalizm, anarchizm i protest song na przełomie XIX i XX
wieku.
4. Tin Pan Alley: przemysł muzyczny na początku XX wieku.
5. Rock & roll: kultura młodzieżowa od McCarthy'ego do McCartneya.
6. Folk (II): protest song kontra wojna w Wietnamie.
7. Rock (I): psychodeliczna kultura lat sześćdziesiątych.
8. Funk: Black Power i polityczna emancypacja Afroamerykanów.
9. Pop: od autentyczności do komercji.
10. Country: w stronę konserwatywnych wartości.
11. Rock (II): punk i post-punk przeciwko neokonserwatywnej Ameryce.
12. Disco: wyzwolenie na parkiecie.
13. Rap: polityka w kulturze hip-hop.
14. Rock (III): wrażliwe lata dziewięćdziesiąte - grunge, rock alternatywny i
indie.
15. XXI wiek: muzyka po 9/11.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Studenci znają podstawową terminologię związaną ze szczegółowymi zagadnieniami
dotyczącymi muzyki popularnej (K_W01)
2. na podstawie poznanej literatury, literatury muzycznej oraz nagrań video potrafią
scharakteryzować istotne problemy związane z Amerykańską muzyką popularną i
wyciągnąć krytyczne wnioski (K_W05)
3. rozumieją złożoność problemów związnanych z analizą dzieła kultury (K_W05,
K_W07)
Umiejętności:
1. Studencią potrafią dobierać i krytycznie oceniać teksty dotyczące amerykańskiej
muzyki popularnej (K_U01)
2. potrafią analizować, z wykorzystaniem różnych metod, dzieła kultury muzycznej z
amerykańskiego kręgu kulturowego (K_U02)
3. potrafią przygotować prezentację dotyczącą problematyki społeczno-politycznych
odwołań w amerykańskiej muzyce popularnej (K_U06)
Kryteria oceniania
Zaliczenie słuchowe (50%)
Test pisemny (50%)
Dopuszczalne 2 nieobecności bez względu na powód. Nadliczbowe nieobecnosci
(maksymalnie 5) do zaliczenia w sposób wskazany przez prowadzącego zajęcia. W
przypadku długotrwałych zwolnień lekarskich spowodowanych poważna sytuacją
zdrowotną - sposób zaliczenia nieobecności będzie wskazane przez prowadzącego.
Literatura
Artykuły i rozdziały z prac zbiorowych:
1. Birnbaum, Larry, Before Elvis: The Prehistory of Rock’n’roll, Scarecrow Press,
Lanham, 2012 (chapter).
2. Bonette, Lakeyta M., Pulse of the People: Political Rap Music and Black Politics,
University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 2015 (chapter).
3. Denning, Michael, The Cultural Front: The Laboring of American Culture in the
Twentieth Century, Verso, London & New York, 1997 (chapter I).
4. Fabbri, Franco, A Theory of Musical Genres: A Two Applications, [w:] Popular
Music Perspectives, red. David Horn, Philip Tagg, International Association for the
Study of Popular Music, Goeteborg and Exeter, 1981, pp. 52–81.
5. McClary, Susan, Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality, With a New
Introduction, University of Minnesota Press, Minneapolis, London, 2002 (chapter).
6. Moore, Allan, Authenticity as Authentication, „Popular Music”, 2002, no. 21(2), pp.
209–223.
7. Lott, Eric, Love and Theft: The Racial Unconcious of Blackface Minstrelsy,
„Representations”, 1992, no. 39(2), pp. 23–39.
8. Spener, David, We Shall Not Be Moved/No nos nos moverán: Biography of a Song of
Struggle, Temple University Press, Philadelphia, 2016 (chapter).
9. Spitzer, Michael, ’Moving Past the Feeling’: Emotion in Arcade’s Fire Funeral,
„Popular Music”, nr 36(2), s. 252–282.
10. Wright, Amy N., A Philosophy of Funk: The Politics and Pleasure of
Parliafunkadelicment Thang!, [w:] (red.) Tony Bolden, The Funk Era and Beyond:
New Perspectives on Black Popular Culture, Palgrave MacMillan, New York, 2008,
s. 33-50 (chapter).
Audio/video:
Piosenki:
1. The Hutchinson’s Family Singers – Get off the Track! (1844)
2. Anonim – John Brown’s Body (1861)
3. Anonim – Sometimes I Feel Like a Motherless Child (ca. 1870)
4. Anonim – The Suffrage Flag (1884)
5. Joe Hill – The Preacher and the Slave (1911)
6. Jerome Kern – Ol’ Man River (1927)
7. Harold Rome – Sing Me a Song of Social Significance (1937)
8. Woodie Guthrie – The Land is Your Land (1944)
9. Jimmie Osborne – God Please Protect America (1950)
10. Johny Cash – Folsom Prison Blues (1955)
11. Pete Seeger – Where Have all the Flowers Gone (1961)
12. Barry Sadler – Ballad of the Green Berets (1966)
13. Jefferson Airplane – White Rabbit (1967)
14. Aretha Franklin – Respect (1967)
15. Parliament – Come In Out of the Rain (1970)
16. Harlan Howard – Mr. Professor (1971)
17. Billy Paul – People Power (1975)
18. Talking Heads – Life During Wartime (1979)
19. Bruce Springsteen – Born in the U.S.A. (1984)
20. N.W.A. – Fuck the Police (1988)
21. Pixies – Monkey Gone to Heaven (1989)
22. Sonic Youth – Youth Against Fascism (1992)
23. Bad Religion – American Jesus (1993)
24. Bikini Kill – Rebel Girl (1993)
25. Rage Against the Machine – Killing in the Name (1994)
26. Ani DiFranco – Evolve (2003)
27. Gossip – Standing in the Way of Control (2006)
28. Lady Gaga – Born this Way (2011)
29. Against Me! – Transgender Dysphoria Blues (2012)
30. The Killers – Land of the Free (2017)
Video:
1. (dir.) Rupert Wainwright: N.W.A – Straight Outta Compton (1988)
2. Saturday Night Live: Bob Marley’s ‘War’ Performed by Sinead O’Connor
(1992)
3. (dir.) Kevin Altieri, Todd MacFalrlane: Pearl Jam – Do the Evolution (1998)
4. (dir.) Green Day – American Idiot (2004)
5. (dir.) David Wilson: Arcade Fire – We Exist (2014)
6. Grandpa Elliot – Down By the Riverside | Playing for Change (2015)
7. (dir.) Nova Rockefeller: Tom MacDonald – Whiteboy (2018)
8. (dir.) Hiro Murai: Childish Gambino – This is America (2019)
9. (dir.) Colton Tran: Todrick Hall – I Like Boys (2020)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: