Anatomia fortepianu 3106-ANATFORT-F
Głównym celem zajęć jest podjęcie interdyscyplinarnej refleksji nad
społeczną historią fortepianu z perspektywy „warsztatu” muzykologa oraz
zachęcenie studentów do świadomych poszukiwań estetycznych w kręgu
muzyki instrumentalnej XIX i XX wieku. Wspólnie wkroczymy do świata
fortepianu, aby poznać jego język, geografię i historię. Istotny z naszej
perspektywy będzie pierwiastek metodologiczny: będziemy wspólnie
poszukiwać narzędzi badawczych, które wykorzystywać można
w analizowaniu tożsamości instrumentu, także poza klasycznymi metodami
instrumentologicznymi. Podczas badania źródeł o różnej proweniencji i
formie z XIX i XX wieku, skonfrontujemy rozmaite spojrzenia na fenomen
fortepianu. W ramach zajęć przewidziane są spotkania ze znawcami
problematyki fortepianowej, a także kontakt z żywymi instrumentami pod
okiem specjalistów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie aktywność
podczas dyskusji oraz napisanie krótkiego tekstu (forma do ustalenia).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy:
ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych,
społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej
i współczesnej
zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych
zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi
zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego
kontekstu działalności kulturowej
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów
kultury w powiązaniu z tradycją
ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań
interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych,
ścisłych i przyrodniczych
zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz
ich analizy ikonograficznej i stylistycznej
zna podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego
i filozoficznego oraz tekstualnego źródła historycznego
zna podstawowe metody analizy kulturoznawczej, historycznej,
społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej
rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w
życiu społecznym
w zakresie umiejętności:
potrafi selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące
z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych
potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych
i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
oraz prezentować wyniki swych prac
potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych,
multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym
i społecznym
posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na
formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki,
filozofii, literatury i sztuki
posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania
interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie
zjawisk kultury współczesnej
potrafi samodzielnie zanalizować tekst pisemny i ustny
o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym
z języków kongresowych
potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne,
uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców
w zakresie kompetencji:
rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego
oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej
różne role społeczne
potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji
podjętych zadań
rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych
rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy
czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując
wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe
Kryteria oceniania
Esej na ustalony z prowadzącym temat (50%); aktywność na zajęciach (50%).
Dopuszczalne są nieobecności bez względu na powód. Nadliczbowe nieobecności (maksymalnie 5) do zaliczenia w sposób wskazany przez prowadzącego zajęcia
Literatura
C. Ph. E. Bach, O prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych,
przekł. J. Solecka, M. Kraft, Kraków 2017;
H. Böhme, Fetyszyzm i kultura: inna teoria nowoczesności, Warszawa 2012;
M. Chanan, Musica Practica. The Social Practice of Western Music From
Gregorian Chant to Posmodernism, Nowy York 1994;
A. Czech, Ordynaci i trędowaci. Społeczne role instrumentów muzycznych,
Gdańsk 2013;
L. Green, Music Gender, Education, Cambridge 1997;
D. Hildebrant, Pianoforte: a social history, Londyn 1989;
J. Kallberg, Granice poznania Chopina, Warszawa 2013;
I. Kopytoff, Kulturowa biografia rzeczy: utowarowienie jako proces [w:]
Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny i E.
Nowicka, Warszawa 2003;
R. C. Kraus, Pianos and Politics in China. Middle-Class Ambitions and the
Struggle over Western Music, Nowy York 1989;
R. Liebermann, Steinway and Sons, Nowy York 1995;
A. Loesser, Men, Women and The Pianos: A Social History, Nowy York
2011;
L. Newton, 'Made in England': Making and Selling the Piano, 1851–1914 [w:]
People, Places and Business Cultures Essays in Honour of Francesca
Carnevali, red. P. Di Martino, A. Popp and P.Scott, Woodbridge 2017;
J. Parakilas, Piano Roles. The Hundred Years of Life with the Pianos, Yale
2002;
T. Pinch, Why You Go to a Piano Store to Buy a Synthesizer: Path
Dependence and the Social Construction of Technology [w:] Path
Dependence and Creation, red. R. Garud, P. Karnoe, Mahwah 2001, s. 381-
401;
I. Poniatowska, Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX. Aspekty
artystyczne i społeczne, Warszawa 1991;
J. C. Post, Erasing the Boundaries between Public and Private in Women's
Performance Traditions [w:] Cecilia Reclaimed: Feminist Perspectives on
Gender and Music, red. S. Cook, J. Tsou, S. McClary, Chicago 1994, s. 35-
47;
R. Schechner, Performatyka: wstęp, przekł. T. Kubikowski, Wrocław 2006;
R. Schneider, Performans pozostaje, przekł. M. Borowski, M. Sugiera,
Kraków 2020;
The Cambridge Companion to the Piano, red. D. Rowland, Cambridge 2004;
The Grove Musical Instrument Series: Piano, red. E. Ripin et. al, Londyn
1989;
B. Vogel, Fortepian polski, Warszawa 1995;
M. Weber, Racjonalne i socjologiczne podstawy muzyki, tłum. M. Bucholc,
„Stan Rzeczy” 1 (2013), s. 11-26.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: