Teoria wychowania muzycznego 3106-2TW
Zajęcia poświęcone są systematycznemu przeglądowi celów, założeń i metod kształcenia i wychowania muzycznego w Europie i na świecie. W perspektywie historycznej uwzględnione są epoki począwszy od starożytności oraz kultur prymarnych, zachowanych na świecie do XX w., badanych w tymże stuleciu przez etnomuzykologów/antropologów muzyki, poprzez nowożytną myśl pedagogiczno-muzyczną do XX-wiecznych systemów Jacques Dalcroze'a, Zoltana Kodaly'a, Carla Orffa i innych twórców oraz pedagogów. Rozpatrywane są systemy kształcenia formalnego i praktyki nieformalne mające na celu en/inkulturację; omawiane są programy wychowania/kształcenia muzycznego ogólnego i zawodowego. Nacisk położony jest na związki pedagogiki muzycznej ze studiami kulturoznawczymi, różnymi dyscyplinami humanistycznymi i subdyscyplinami muzykologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zakładanym efektem jest orientacja w systemach wychowania i kształcenia muzycznego, zwłaszcza wśród tych studentów muzykologii, którzy wybierają praktykę pedagogiczną. Celem zajęć jest ponadto ukształtowanie głębszej i pojemniejszej motywacji dla nauczyciela muzyki (wychowania muzycznego), który mimo przekształceń programowych w szkolnictwie wciąż jest wyrazistym i ważnym zawodem.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo (dostateczna frekwencja) i wynik opracowania własnego na zajęciach końcowych
Literatura
Czasopisma: „Kwartalniki Sekcji Polskiej International Society for Music Education” (ISME), „Edukacja muzyczna”, wybrane prace Marii Manturzewskiej, Zofii Burowskiej, Zofii Konaszkiewicz.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Fakultet zalecany dla I i II roku studiów I stopnia na kierunku Muzykologia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: