Style muzyczne 3 (barok) 3106-2STYL3
Zajęcia mają za zadanie uzupełnić problematykę podejmowaną w ramach wykładu z historii muzyki baroku. Ich przedmiotem będą najważniejsze formy, gatunki i style muzyki instrumentalnej epoki z różnych kręgów kulturowych: włoskiego, francuskiego i niemieckiego.
1. Włochy: główne gatunki muzyki organowej: preludium, toccata, canzona, ricercar ze szczególnym uwzględnieniem twórczości G. Frescobaldiego
2. Niemcy: muzyka organowa w kręgach protestanckich - gatunki oparte na chorale
3. Włochy: technika koncertująca wczesnego baroku ze szczególnym uwzględnieniem utworów z udziałem chóru instrumentalnego (na przykładzie ośrodka weneckiego i twórczości Gabrielich)
4. Włochy: technika concerto grosso w ośrodku rzymskim (od utworów wokalno-instrumentalnych A. Stradelli po concerti grossi A. Corellego), concerto da chiesa i da camera
5. Włochy: sonata triowa i solowa
6. Suita klawesynowa w ośrodku francuskim (L. Couperin), wiedeńskim (J. Froberger) i w kręgu niemieckim (J. Kuhnau)
7. Apogeum francuskiej muzyki klawesynowej w twórczości F. Couperina i J. Ph. Rameau
8. Twórczość instrumentalna A. Vivaldiego i jej recepcja w twórczości J.S. Bacha
9. Synteza stylów w twórczości instrumentalnej J.S. Bacha: Koncerty brandenburskie, koncerty solowe na klawesyn, Clavierübungen nr 1-4
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. odróżnianie wybranych stylów muzyki instrumentalnej epoki baroku
2. analiza wybranych form uprawianych w muzyce instrumentalnej epoki baroku
3. znajomość twórczości najważniejszych mistrzów muzyki instrumentlalnej epoki baroku
4. świadomość praktyk wykonawczych muzyki baroku
Kryteria oceniania
1. student zobowiązany jest do uczęszczania na zajęcia (dopuszczalne są trzy nieobecności nieusprawiedliwione)
2. aktywny udział podczas zajęć
3. lektura zadanych tekstów
4. zaliczenie słuchowe na zakończenie semestru na podstawie listy podanych utworów
Literatura
M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, PWM.
N. Harnoncourt, Styl włoski i styl francuski, w: Muzyka mową dźwięków, Warszawa1995.
K. Lipka, Mxnxstrxndxsx – klawesynowa tragikomedia, w: „Canor” 1994 n 3.
A. Zórawska-Witkowska , Społeczny status muzyka w baroku (1580-1770), w: „Barok. Historia-Literatura-Sztuka” vi/1 (11) 1999.
J. W. Hill, Baroque Music. Music in Western Europe 1580-1750, New York 2005.
J. Spitzer, N. Zaslaw, The birth of the orchestra: History of the Institution 1650-1815, Oxford 2004. (rozdziały dotyczace okresu baroku)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: