Wokół dramatu religijnego (moduł II) 3106-1WDRR-KON
1.
Officium peregrinorum
https://www.youtube.com/watch?v=o5qfOtcArM8&list=OLAK5uy_ntFuCbyI7ZlM7NyMCMe7DwXayEoybniqQ
2.
Ludus Passionis
https://www.youtube.com/watch?v=Y296RvcJQ2g
3.
Hildegarda z Bingen: Ordo Virtutum
https://www.youtube.com/watch?v=M9cvH9TFyr8
4.
Ludus Danielis
https://www.youtube.com/watch?v=QZRzXvLv9xw
5.
Emilio Cavalieri: Rappresentatione d'anima e di corpo
https://www.youtube.com/watch?v=PVKNi3kRF6k
6.
Stefano Landi: Il Sant'Alessio
https://www.youtube.com/watch?v=KyVSVYt_DMk
7.
Giacomo Carissimi: Jephthe
https://www.youtube.com/watch?v=xsNX0UHv2U0
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student orientuje się w podstawowych formach muzyki scenicznej o tematyce religijnej. Potrafi zgromadzić i zaprezentować syntetyczne informacje na wybrany temat. Umie czynnie uczestniczyć w dyskusji akademickiej.
Kryteria oceniania
W trakcie semestru studenci wybierają jeden z tematów i omawiają go w 2-3 osobowych zespołach na zajęciach. Na ocenę składa się jednak aktywność słuchaczy podczas zajęć, mierzona liczbą pytań zadanych prezentującym temat.
Literatura
1
Andrzej Dąbrówka, Teatr i sacrum w średniowieczu, Toruń 2013
Julian Lewański, Średniowieczne gatunki dramatyczno-teatralne, z. 1: Dramat liturgiczny, [w:] Poetyka: zarys encyklopedyczny, Wrocław 1966
2
Tadeusz Kornaś, Schola Teatru Węgajty: dramat liturgiczny, Kraków: Homini, 2012
Liturgiczne łacińskie dramatyzacje Wielkiego Tygodnia XI-XVI w. ed. Julian Lewański, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1999
3
Błażej Matusiak, Hildegarda z Bingen : teologia muzyki, Kraków: Homini 2003
Eckehard Simon, Hildegard of Bingen (1098–1179) and her Music Drama Ordo virtutum: A Critical Review of Scholarship and Some New Suggestions, “European Medieval Drama” 15/1 (2011), s. 93-114
4
Magdalena Mijalska, Wprowadzenie do Ludus Danielis. Przewodnik po kilku kręgach teatru liturgicznego „Konteksty” 2007 (LXI), s. 38–42
Wiliam M. Smoldon, The Music of the Medieval Church Dramas, London : Oxford University Press 1980
5
Howard E. Smither, A History of the Oratorio, Vol. I, The Oratorio in the Baroque Era, Chapel Hill - London : The University of North Carolina Press, 2002
Zygmunt i Anna Szweykowscy, Rappresentazione di anima e di corpo Cavalieriego, Muzyka dla sceny, “Muzyka”, XXVIII/1 (1983), s. 13-66
6
Margaret Murata, Stefano Landi [w:] Grove Music Online
Piotr Kamiński: Tysiąc i jedna opera. T. 1. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, 2008
7
Graham Dixon, Carissimi, Oxford – New York : Oxford University Press 1986
Bruce W. Bishop, Story of Jephtah: An Oratorio by Giacomo Carissimi English Translation and Dramatic Staging, University of Arizona Diss. 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: