Tradycyjne europejskie i pozaeuropejskie formy teatralne i parateatralne (moduł II) 3106-1TREU-W
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką roli muzyki w zachowaniach teatralnych i parateatralnych w kulturach tradycyjnych europejskich i pozaeuropejskich. W szczególności omówione zostaną takie zagadnienia jak: 1. Rola muzyki jako „maski dźwiękowej” w dramatyzowanych rytuałach w krajach andyjskich i w Europie; 2. Teatralizacja i umuzycznienie działań rytualnych i obrzędowych; 3. Tańce wojenne z różnych stron świata; 4. Parateatralne zwyczaje społeczności agrarnych dawniej i dziś; 5. Wybrane formy teatru muzycznego w tradycyjnych kulturach azjatyckich (Japonia, Chiny, Indie, Jawa, Bali).
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć Student
1. zna podstawową terminologię muzykologii
2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych metodologii
3. ma podstawową wiedzę o powiązaniach muzykologii z innymi naukami
4. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w muzykologii
5. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury muzycznej właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych muzykologii
6. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
7. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
8. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii
9. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
10. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla muzykologii w typowych sytuacjach profesjonalnych
11. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym
12. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
13. posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
14. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
15. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
16. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego ludzkości
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach,
- zaliczone kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
The Garland Encyclopedia of World Music, Routledge: New York, London 1998-2002; S. Żerańska-Kominek, Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii, Warszawa 1995; A. Czekanowska, Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Warszawa 2008;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: